Odpowiedni balans pomiędzy pracą a życiem prywatnym, choć tak bardzo przez wielu pożądany, większości wydaje się nieosiągalny. Mimo to nie warto rezygnować z prób jego znalezienia. A pierwszym krokiem w tym kierunku może być dobre zarządzanie czasem w pracy i w domu. Jak to osiągnąć? W czym nam to pomoże?
Co to jest work-life balance?
Work-life balance to stan, w którym panuje równowaga pomiędzy naszym życiem prywatnym, a pracą. Wszystkie podejmowane działania są ukierunkowane na realizację naszych celów i wizji oraz są zgodne z naszymi wartościami.
Powstając na przełomie lat 70. i 80. XX wieku, była to odpowiedź na znaczy wzrost wypaleń zawodowych i pracoholizmu.
Jest to stan, który mierzy się indywidualnie i zależy od odczuwanej satysfakcji danej jednostki. Każdy z nas jest inny, dlatego też punkt równowagi między pracą, a życiem prywatnym będzie się różnił, tak samo jak droga do jego osiągnięcia.
Jakie korzyści może nam przynieść dobre zarządzanie czasem w pracy i w domu?
Więcej czasu
Czasami wydaje się nam, że doba jest za krótka. Nie mamy czasu, który moglibyśmy poświęcić na swoje hobby, rodzinie, czy na naukę. Tutaj przychodzi z pomocą dobre zarządzanie czasem. Odpowiednio i sprawnie wykorzystując te 24 godziny możemy sprawić, że zaczną wydawać się dłuższe. A my będziemy mogli poświęcić się aktywnością, na które wcześniej nie mieliśmy wolnej chwili.
Mniej stresu
Nie raz byliśmy w sytuacji, czy to w pracy, czy w domu, kiedy myśleliśmy, że nie zdążymy czegoś zrobić na czas. Powoduje to niepotrzebny stres, który nas przytłacza i odbiera przyjemność z nawet lubianych przez nas aktywności. Zarządzając odpowiednio swoim czasem jesteśmy w stanie znacznie zredukować występowanie takich sytuacji i żyć ze spokojną głową, wiedząc, że mamy czas na wszystkie zadania do wykonania.
Wzrost motywacji i efektywności
Mając określony plan działania i klarowny cel do osiągnięcia wzrasta nasza motywacja do wykonania danych zadań. Co więcej czerpiemy większą satysfakcję z ich realizacji. Nasza praca w biurze, czy domu staje się szybsza, a co za tym idzie bardziej efektywna.
Rozwój osobisty oraz kariery
Więcej czasu, mniej stresu, wzrost satysfakcji z wykonywanych zadań. To wszystko wpływa nie tylko na nasze ogólne, lepsze samopoczucie, ale przyczynia się do osobistego wzrostu jak i postępów w karierze. Odpowiednio zarządzając swoim czasem możemy osiągać rzeczy wcześniej wydające się poza naszym zasięgiem.
Jak dobrze zarządzać czasem w pracy i w domu?
Dla niektórych zarządzanie czasem może wydawać się proste, a dla innych wręcz przeciwnie. Niezależnie od tego, do której grupy się zaliczasz, jeśli myślisz o tym poważnie, swoją przygodę z organizacją czasu możesz rozpocząć stosując się do kilku poniższych zasad.
Zacznij od obserwacji samego siebie
Kluczem do sukcesu w organizacji czasu jest przystosowanie strategii działania odpowiedniej właśnie dla Ciebie. Sprawdź, o której porze dnia jesteś najbardziej produktywny, by wtedy poświęcić się najtrudniejszym zadaniom. Prowadzić dziennik, by zrozumieć swoje nawyki oraz ustalić co Cię rozprasza. Zwróć uwagę na swoje emocje, co Cię motywuje, a co wręcz przeciwnie. Słuchaj swojego ciała i zauważ jak szybko się męczysz i ile przerw potrzebujesz.
Ustal cele
Konkretne cele, niezależnie od tego co próbujesz osiągnąć, motywują oraz umożliwią Ci zdefiniowanie sukcesu. Nie ważne czy ustalasz cele na dzisiejszy dzień, czy cały rok. Sama świadomość posiadania określonego celu pomoże w jego osiągnięciu. Pamiętaj natomiast, aby przy ustalaniu swoich celów wziąć pod uwagę ich osiągalność. Nie obieraj celów zbyt ambitnych, nieosiągalnych, aby nie stracić motywacji na przyszłość.
Planuj
Jeśli obrałeś już kierunek, w którym chcesz iść zadbaj o skrupulatne zaplanowanie drogi do celu. Dzięki temu nie zgubisz się w gąszczu poszczególnych zadań oraz będziesz mógł śledzić swoje postępy.
Ustawiaj priorytety
Masz już rozplanowane zadania, świetnie. Teraz zastanów się, które z nich są najważniejsze i musisz się nimi zająć od razu, a które mogą chwilę zaczekać. Dzięki temu będziesz w stanie poświęcić najwięcej czasu na to co ważne, przy tym nie marnując czasu na drobnostki.
Unikaj wielozadaniowości
Robienie wielu rzeczy na raz nie jest dobrym rozwiązaniem. Łatwo można się zgubić we wszystkich rzeczach do zrealizowania lub o czymś zapomnieć. Staraj się wykonywać zadania po kolei, by zminimalizować prawdopodobieństwo pomyłek i niepotrzebnego stresu.
Usuń rozpraszacze
Skup się na tym co masz do zrobienia. Wycisz telefon, poproś innych dookoła o nieprzeszkadzanie. Stwórz sobie warunki, na ile to możliwe, odpowiednie dla Ciebie, aby zwiększyć efektywność i skrócić czas, który poświęcisz na wykonanie danego zadania.
Deleguj
Zastanów się czy musisz wykonać wszystko sam, czy możesz komuś oddelegować część zadań. Niezależnie czy chodzi o napisanie raportu w pracy, czy poskładanie prania w domu. Pomyśl o tym, czy nie ma kogoś kto byłby w stanie zrobić to za Ciebie, abyś mógł wykorzystać ten czas na inne, ważniejsze zadania.
Naucz się odmawiać
Mówienie “nie” to ważna umiejętność, nie tylko jeśli chodzi o zarządzanie czasem. Bądź asertywny i jeśli nie musisz nie zgadzaj się na przytłaczanie się zadaniami. Nie pozwól sobie przeszkadzać i trzeźwo oceniaj czy sytuacja, z którą ktoś nagle do Ciebie przyszedł jest na tyle pilna, abyś musiał oderwać się od własnych zadań.
Wspomóż się narzędziami
W cyfrowym świecie, w którym żyjemy znajdziemy niezliczone liczby aplikacji i programów, które pomogą nam dobrze zarządzać czasem. Różnego rodzaju kalendarze, programy do tworzenia list zadań, czy ograniczniki korzystania z rozpraszających aplikacji. Te i wiele innych narzędzi może wynieść naszą organizację na wyższy level i z ciągnąć z naszych barków odpowiedzialność za pamiętanie wielu rzeczy.
Obserwuj postępy i wprowadzaj zmiany
Każdy jest inny, dlatego nie każda metoda będzie odpowiadać wszystkim. Obserwuj swoje postępy i wyciągaj wnioski. Dobre zarządzanie czasem może być wyzwaniem. Ale nie zrażaj się, eksperymentuj! Jeśli jedna z metod nie jest akurat dla Ciebie, spróbuj innych.
Każdy z nas ma 24 godziny w dobie i to od nas zależy jak dobrze je wykorzystamy. Niezależnie czy w pracy, czy w domu, dobre zarządzanie czasem jest kluczem do work-life balance, który może przynieść Ci dużą satysfakcję z życia zawodowego jak i osobistego. Droga będzie kręta, ale liczy się wytrwałość w dążeniu do celu, który jest wart tego poświęcenia.
Autor: Zuzanna Wierzchowska | Foto: Freepik