Konferencja Lewiatan Business Evening pt. “Porozmawiajmy o przyszłości”

konferencja Lewiatan
Jakie kluczowe wątki omawiane były podczas konferencji Lewiatan Business Evening? Z jakimi wyzwaniami mierzą się polscy przedsiębiorcy? Na co warto zwrócić uwagę prowadząc biznes?

W pięknych przestrzeniach Zinar Castle w Przegorzałach 25 października 2024 roku odbyła się konferencja Konferencja Lewiatan Business Evening pt. “Porozmawiajmy o przyszłości” zorganizowana przez Małopolski Związek Pracodawców Lewiatan. Wydarzenie przyciągnęło szerokie grono ekspertów i przedsiębiorców, którzy dyskutowali o strategicznych wyzwaniach i szansach, jakie stoją przed Polską. Oto kluczowe wątki omawiane podczas konferencji, które rzucają światło na obecną i przyszłą sytuację gospodarczą, społeczną oraz technologiczne trendy, na które warto zwrócić uwagę.

Pracownicy – oszczędzają, ale nie inwestują

Konferencję rozpoczął Michał Akszak-Okińczyc, Prezes Zarządu MZP Lewiatan. Podczas wprowadzenia Zbigniew Bartuś poruszył temat demografii, rosnącego dochodu rozporządzalnego polskich pracowników oraz sytuacji geopolitycznej. Zwiększona zdolność do oszczędzania, jednak bez nawyku inwestowania, wskazuje na potrzebę większej edukacji finansowej oraz wsparcia rynku kapitałowego. Konieczność przeciwdziałania „przepalaniu kapitału” podkreśla znaczenie odpowiedzialnego zarządzania zasobami finansowymi oraz wyzwań, które polska gospodarka będzie musiała pokonać, aby aktywnie rozwijać rynek inwestycyjny.

Geopolityka i rozwój technologii tematem przewodnim konferencji Konferencja Lewiatan Business Evening

Generał Mieczysław Bieniek podkreślił, że globalna geopolityka nieodłącznie wpływa na krajową gospodarkę i bezpieczeństwo, szczególnie w kontekście dynamicznych zmian w Europie oraz w regionach takich jak Bliski Wschód i Azja. Wyzwania związane z niestabilnością polityczną oraz rywalizacją mocarstw sprawiają, że Polska musi szczególnie intensywnie pracować nad umacnianiem swojej pozycji w NATO i Unii Europejskiej. Generał zwrócił uwagę, że kluczowe jest tworzenie długofalowych strategii, które nie tylko zapewnią bezpieczeństwo energetyczne i militarną stabilność, ale też umożliwią dynamiczny rozwój nowoczesnych technologii – zarówno w sektorze cywilnym, jak i obronnym.

Prowadzący Zbigniew Bartuś w rozmowie z Jakubem Szczepańcem, Ekspertem ds. Analiz Danych Ekonomicznych rozmawiali o zbliżającej się obniżce stóp procentowych, co może przełożyć się na pozytywną dynamikę inwestycyjną. Duży nacisk kładzie się także na rozwój nowoczesnych technologii – robotyzację i automatyzację. Ważna jest edukacja w zakresie kompetencji przyszłości, które umożliwia polskim firmom skuteczniejsze konkurowanie na rynkach zagranicznych.

Rynek pracy i problem braku specjalistów

Na rynku pracy prognozuje się poważne braki w dostępności wykwalifikowanej kadry do 2035 roku. Już teraz stawia to wyzwania zarówno przed przedsiębiorcami, jak i decydentami. W tej kwestii wypowiedziała się Klaudia Romanowska-Okińczyc. Podkreśliła znaczenie zarządzania różnorodnością, wzmacniania kompetencji menedżerskich i promowania kultury pracy wśród młodego pokolenia oraz starszych pracowników. Przedstawiciele Lewiatan uważają, że kobiety stanowią szczególnie istotny motor napędowy zmian i wprowadzania empatycznego, ale silnego przywództwa, o czym mówiła m.in. Marzena Maj.

Problemy i szanse w sektorze edukacyjnym

Mirosław Bryksy zwrócił uwagę na problem spadającej jakości edukacji zawodowej, która może spowolnić rozwój różnych branż, szczególnie rzemieślniczej. Jednocześnie podkreślił potrzebę promowania jakościowego kształcenia i wsparcia od mentorów – szczególnie w branży budowlanej, która zmaga się z niedoborem fachowców. Edukacja zawodowa została wskazana jako niezbędny element rozwoju.

Eksport i globalizacja – jak polskie marki radzą sobie na rynkach zagranicznych?

Maria Waliczek, skupiła swoją uwagę na handlu eksportowym, który dla wielu firm pozostaje kluczową sferą rozwoju. Przykładem może być Rossmann, który dysponuje 1900 sklepami na całym świecie. Farmona, której twórczynią jest Pani Maria eksportuje swoje produkty aż do 60 krajów. Firma jednak zmaga się z wyzwaniami związanymi ze wzrostem cen surowców. Zagrożeniem jest również konkurencja tanich, często gorszej jakości kosmetyków z Chin i Korei. Ziyad Raoof, właściciel restauracji z 35-letnim doświadczeniem, zauważył, że Polska powinna lepiej wykorzystywać potencjał migrantów. Powinniśmy otworzyć się na strategię aktywizacji zawodowej tej grupy osób. Zwłaszcza z Bliskiego Wschodu, co będzie odpowiedzią na starzejące się polskie społeczeństwo.

Wyzwania gospodarcze i konkurencyjność Polski w Europie

W kontekście makroekonomicznym omawiano wyzwania inflacji, PKB oraz bezrobocia, które bezpośrednio wpływają na konkurencyjność Polski na tle Europy. Lewiatan podkreśla potrzebę modelu gospodarki opartej na wiedzy oraz konieczność inwestowania w edukację, zwłaszcza w zakresie automatyki i robotyki. Przedsiębiorcy obecni na konferencji wskazali, że politycy powinni aktywniej angażować się w dialog z sektorem prywatnym. Celem jest wspólne podejmowanie decyzji strategicznych.

Kluczowe wnioski z konferencji Lewiatan Business Evening

Konferencja Lewiatan pokazała, że Polska stoi przed szeregiem wyzwań, które będą miały wpływ na gospodarkę, edukację i rynek pracy. Przy odpowiednim wsparciu w postaci polityki inwestycyjnej, edukacyjnej i otwartości na różnorodność kulturową, polskie firmy mogą utrzymać swoją konkurencyjność na arenie międzynarodowej. Istnieje także szansa na umocnienie pozycji jako kluczowego gracza gospodarczego w Europie. Na te i wiele innych tematów uczestnicy rozmawiali w kuluarach.

Autor: Red. Elżbieta Jachymczak

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Niezbędne
Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Niezbędne
Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Niezbędne
Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.

KONTAKT

Redakcja

Business Intelligence

Wydawca

Marshal Academy Sp. z o.o

Zapisz się do newslettera

Headline

Never Miss A Story

Get our Weekly recap with the latest news, articles and resources.