Influencer marketing ciągle rośnie w siłę. Przedsiębiorstwa coraz chętniej podejmują współpracę z influencerami i inwestują w ten obszar coraz więcej pieniędzy. Dlatego aby takie działania przebiegały po myśli firmy, jak i influencera, nie wolno zapominać o odpowiednim oznaczeniu treści reklamowych. Co na ten temat mówi UOKiK? Jak powinno się prawidłowo oznaczać treści reklamowe?
Dlaczego należy oznaczać treści reklamowe?
Każdy influencer jest zobowiązany do uczciwego oznaczania treści reklamowych. Wynika to z etyki jak i zasad prawnych. Mimo tego, że aktualnie nie ma przepisów, które wprost regulują oznaczanie treści reklamowych to jedno z praw mówi, że treść reklamowa nie może wprowadzać konsumenta w błąd. Dlatego należy poinformować go, że ma do czynienia z reklamą, a nie z neutralną treścią.
Nieprawidłowe oznaczenie treści reklamowych może zostać odebrane jako: zaniechanie wprowadzające w błąd, kryptoreklamę, czy czyn nieuczciwej konkurencji, czyli ogólnie rzecz biorąc: nieuczciwe praktyki rynkowe. A konsekwencje takiego działania mogą ponieść influencer, agencja reklamowa i reklamodawcy.
Rodzaje współprac komercyjnych
Influencer przedstawiając dany produkt czy usługę, swoim odbiorcom, nie zawsze dostaje za to wynagrodzenie lub sam produkt/ usługę za darmo. Dlatego aby poprawnie oznaczać treści należy dobrze rozróżniać poniższe trzy kategorie. (Zostały one wyszczególnione w Rekomendacji Prezesa UOKiK dotyczącej oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych.)
Współprace komercyjne
- Influencer ma podpisaną umowę z agencją reklamową lub reklamodawcą
- Influencer otrzymuje korzyść materialną (nie tylko pieniądze, ale także np.: zniżki, produkty, bonusy)
- Czas trwania współpracy nie ma znaczenia
- Influencer jest ambasadorem marki
- Influencer otrzymał coś o dużej wartości
Autopromocja
- Influencer reklamuje swoją markę: usługi/produkty przez niego stworzone lub jest właścicielem marki własnej
Prezenty
- Influencer otrzymuje bezpłatny prezent od agencji reklamowej lub reklamodawcy
- Prezent ma niedużą wartość
- Sam influencer decyduje o publikacji materiału na ten temat i jak będzie wyglądał
- Influencer nie musi zwracać prezentu
- Influencer nie otrzymuje żadnego dodatkowego wynagrodzenia


Jak poprawnie oznaczyć treści reklamowe?
Kluczem do uczciwości wobec swoich odbiorców i potencjalnych konsumentów jest odpowiednie oznaczanie treści reklamowych. Oznaczenia, przede wszystkim, powinny być: czytelne, jednoznaczne, widoczne i zrozumiałe.
Poniżej przydatne wskazówki od UOKiK:
Oznaczanie dwuetapowe
Mowa tu o korzystaniu z dostępnych narzędzi oznaczania treści reklamowych na samych platformach oraz samodzielnym, dodatkowym oznaczeniu współpracy. Oznacza to na przykład dodanie w opisie hasztagów, czy tekstu informującego o handlowym charakterze materiału.
Informacja o marce
Influencer przy oznaczaniu treści reklamowych dodatkowo powinien zamieścić informację na temat tego jaką markę reklamuje.
Następne prezenty
W przypadku prezentów należy zwrócić uwagę, że:
- pierwszy prezent- nie musi być oznaczany jako materiał reklamowy, ale influencer powinien poinformować skąd go dostał
- kolejne prezenty- influencer powinien oznaczyć tą treść jako materiał reklamowy, mimo braku jakiejkolwiek umowy z agencją, czy reklamodawcą
Produkt do testów
W przypadku kiedy influencer otrzymuje produkt tylko do przetestowania, aby móc opublikować recenzję po czym go zwraca to nie musi oznaczać tego materiału jako reklamy. Należy jednak poinformować widzów o tym od kogo dany produkt bezpłatnie otrzymał z zaznaczeniem konieczności jego zwrotu.
Wątpliwości
Złotą zasadą podawaną przez UOKiK jest: jeśli nie jesteś pewny czy twój materiał zawiera treści handlowe, oznacz go! Będzie to wyraz transparentności i uczciwości względem odbiorców oraz działanie zgodne z prawem.
Oznaczanie treści reklamowych przez influencerów jest bardzo ważnym elementem, o którym nie wolno zapominać. Należy być uczciwym względem swoich odbiorców i odpowiednio informować ich czy dana treść ma charakter neutralny, czy też handlowy. Pamiętajmy również o konsekwencjach, prawnych i nie tylko, leżących na samych influencerach, agencjach reklamowych, a także reklamodawcach. Dlatego przy następnej współpracy, dla dobra własnego biznesu, zwróćmy szczególną uwagę na ten aspekt.
Autor: Zuzanna Wierzchowska | Fot: Freepik