5 zasad na wzmocnienie odporności organizmu

Ketogenic low carbs diet - food selection on white wooden background. Balanced healthy organic ingredients of high content of fats. Nutrition for the heart and blood vessels. Meat, fish and vegetables.
Z syndromem chronicznego zmęczenia boryka się średnio co druga osoba pracująca w korporacji, ale najczęściej są to ci najzdolniejsi. Jak zadbać o wzmocnienie odporności organizmu?

Odporność to stan niepodatności organizmu na działanie czynników zewnętrznych i wewnętrznych. To nasz układ immunologiczny, który w każdej sekundzie broni nas przed problemami z zewnątrz i zagrożeniami wewnętrznymi wraz z układem neurologicznym, hormonalnym i limfatycznym.

Wzmocnij swoja odporność, a poprawisz jakość swojego życia

Zaburzenia odporności odczuwa nie tylko ciało, ale i umysł. Przeciążenia organizmu powodują, że czujemy fizyczne osłabienie, mamy bóle głowy, nawracające przeziębienia, napięcia mięśniowe, bóle kręgosłupa, kłopoty ze snem lub apatię. Są to objawy syndromu chronicznego zmęczenia. Jeżeli zauważasz takie sygnały alarmowe ze strony swojego organizmu, musisz zwolnić. Czas zatroszczyć się o siebie! Z syndromem chronicznego zmęczenia boryka się średnio co druga osoba pracująca w korporacji, ale najczęściej są to ci najzdolniejsi, mający duże ambicje, pracujący na okrągło bez weekendów i urlopów. Cóż, osiąganie postawionych sobie bardzo wysokich poprzeczek ma swoją cenę. Aby powrócić do naszej psychofizycznej harmonii, musimy podjąć odpowiednie działania i zadbać o higienę snu, zdrowe odżywianie, wprowadzić suplementy diety oraz wykonywać ćwiczenia. Wprowadzić ECO STYL życia. Komplementarność jest zasadą sukcesu! Tak powinien wyglądać plan naszych działań:

  1. Myśli i słowa                                        
  2. Świadome oddychanie                          
  3. Właściwe odżywianie                            
  4. Higiena snu                                         
  5. Ćwiczenia
  6. Wypoczynek
  7. Rodzina
  8. Przyjaźń
  9. Rozwój
  10. Kontakt z naturą

W niniejszym artykule prezentujemy 5 pierwszych zasad na wzmocnienie odporności organizmu.

Myśli i słowa

Najważniejsze, to redukcja stresu! Zarządzanie swoimi myślami, emocjami i energią to coś, nad czym rzadko się zastanawiamy. Zmiana myślenia zmienia naszą rzeczywistość. Nie zdajemy sobie sprawy, jak nasze myśli „nie potrafię”, „nie zasługuję” napędzają i potęgują w nas stres.  Zaniżając samoocenę, wywołujemy lęk i obniżamy równocześnie swoją odporność. Zmieniając nawyk myślenia i wypowiadania takich niekontrolowanych samobójczych zdań możemy pomóc sobie zarówno psychicznie, jak i fizycznie. Przywołujmy częściej dobre, szczęśliwe chwile naszego życia, napełniajmy nasz umysł entuzjazmem, a nasze ciało odwdzięczy się znakomitą kondycją. 

Świadome oddychanie

Uzdrawiające działania wykazuje praca z oddechem. Świadome oddychanie pomoże utrzymać zdrowie, zachować witalność, młodość, rozwinąć zdolność do regulacji emocjonalnej. Na co dzień nie zastanawiamy się nad tym, że oddychamy i mało kto ma świadomość, że oddech trzeba ćwiczyć. Praktyka oddechowa pomaga się skupić, wyciszyć, zrelaksować. I właśnie o to chodzi, aby zatrzymać się, wziąć kilka minut świadomego oddechu i pobyć samemu ze sobą.

joga odpoczynek sen
joga odpoczynek sen

Właściwe odżywianie

Jest ono kolejnym krokiem w podtrzymywaniu naszej odporności. Opiera się na pełnym przyswajaniu wartości odżywczych z pożywienia, odrzucaniu toksyn, na działaniu odkwaszającym, oczyszczającym i regenerującym. Dzięki temu organizm powraca do harmonijnej i prawidłowej pracy. Dobór właściwego odżywiania zawsze jest indywidualny. Jednak koniecznie ma być wzbogacony niezbędnymi czynnikami regulującymi układ odpornościowy: witamina D, C, B6, B12, Cynk, Mg, Omega 3, prebiotyki i probiotyki (immunostymulacja).

    Oto filary właściwego odżywiania:

  • Trzy główne posiłki o odpowiednich porach bez podjadania pomiędzy
  • Brak picia w trakcie jedzenia
  • Długie żucie pokarmu
  • W godzinach 17-19 ostatni posiłek, ponieważ późne jedzenie szkodzi regeneracji organizmu
  • 12 godzin od kolacji do śniadania, faza głodowa (przerwa między posiłkami) to 20% twojego trawienia.

„Twoje pożywienie powinno być lekarstwem, a twoje lekarstwo powinno być pożywieniem” –  Hipokrates

Higiena snu

We wzmocnieniu naszej odporności ogromną rolę odgrywa higiena snu. Jego pora, długość, jakość i regularność – to fundament naszego biologicznego istnienia.  Cykle światło-ciemność, to rytmy dobowe, które decydują o wszystkich działaniach naszego układu biologicznego. Regularne poranne wstawanie jest wsparciem dla naszego funkcjonowania, jego rozrusznikiem i napędem. Późne chodzenie spać osłabia organizm, nie pozwala na regeneracje i odnowę. Praca nocą jest bardzo niszcząca dla naszej odporności! Nieprzespanych nocy nie da się nadrobić. Zaburzenie rytmu dobowego szkodzi najgłębszym zakątkom ludzkiej fizjologii. Najlepsza temperatura w sypialni to 17-19 stopni. Należy na 2-3 godziny przed snem absolutnie ograniczyć kontakt z telefonem i laptopem. Poświęcić 30 min przed snem na wyciszenie, modlitwę, medytację i wdzięczności. Prawidłowy sen stymuluje naszą odporność i harmonizuje psychofizyczność.

Ćwiczenia

Wiemy od dawna, że ruch to zdrowe radosne życie i energia do pokonywania codziennych zadań. Jednak większość czasu spędzamy przy biurku, komputerze w bardzo niekorzystnej dla nas pozycji siedzącej. Nie wpływa to dobrze na nasz układ odpornościowy. Warto mieć świadomość w zakresie ergonomii i higieny pracy. Należy kilkakrotnie wstać od biurka, poświęcić 3-5 min ćwiczeniom oddechowym, zrobić kilka ruchów rotacyjnych tułowia i ćwiczenia odcinka szyjnego. Te działania uruchomią lepsze krążenie, dotlenią mózg i zlikwidują zmęczenie. Pamiętaj! Codzienne ćwiczenia – przerywniki w siedzeniu przy biurku są profilaktyką twojej odporności.

Poznajmy samych siebie. Nauczmy się korzystać z naszych psychofizycznych potencjałów. Dajmy szansę naszemu organizmowi wzmocnić własną odporność. To zależy tylko od nas samych.

Headline

Never Miss A Story

Get our Weekly recap with the latest news, articles and resources.