Budowanie marki dzięki mediom stało się jednym z najskuteczniejszych sposobów na wyróżnienie się na tle innych ekspertów. Pisanie artykułów eksperckich jest jednym ze sposobów na efektywny marketing oraz ciekawą formę promocji swoich produktów czy usług. W czasach, kiedy co chwila wprowadzane są nowe obostrzenia, tylko silna marka przetrwa. Dlaczego profesjonalizm wygrywa z bylejakością? Czemu wysoka jakość zawsze się obroni? Czy wizerunek w sieci ma znaczenie? Zbuduj silną markę na podstawie 5 zasad.
Zaplanuj proces budowania marki
Budowanie marki dzięki mediom, to proces, który nigdy nie ustaje. Możemy rozpocząć go w dowolnym momencie, jednak jeśli decyzja zostanie już podjęta, proces ten nigdy się nie skończy. Aby marka stała się rozpoznawalna na rynku potrzeba czasu. Około trzech lat zajmuje zbudowanie silnej marki.
Pierwszy rok warto poświęcić na pokazanie się szerokiemu gronu odbiorców. Mogą to być publikacje w mediach, wystąpienia osób zarządzających firmą na kongresach oraz wypowiedzi eksperckie w radio czy telewizji. Drugi rok to nawiązywanie współpracy z kluczowymi kontrahentami i pierwsze długoterminowe kontrakty np. na działania Media Relations. Nie ma przerwy od reklamy. Konkurencja nie śpi, Ty również nie prześpij swojego czasu. W trzecim roku widać już efekty działań z poprzednich dwóch lat.
Silna marka doskonale wpisuje się słowa Michała Czekaja „Nie ważne kogo Ty znasz, ważne kto zna Ciebie”. Nowi klienci sami do Ciebie przychodzą m.in. dzięki rekomendacjom, które oparte są na relacjach. Proces budowania marki dotyczy również firm już istniejących na rynku, a pretendujących do pozycji lidera w swojej branży. Przebieg procesu budowania marki przy użyciu mediów dopasowany jest do specyfiki firmy, jej misji i wizji oraz długoterminowych celów.
Wybierz wysoką jakość
Według Ludmiły Petrenko, terapeutki urody Centrum Zdrowia i Urody LUVITAL komplementarność usług jest podstawą silnej marki. Jedną z zasad działania silnej marki jest wysoki poziom profesjonalizmu, który cenią i potwierdzają opiniami klienci. To, co inni mówią o nas poza nami, jest właśnie marką. Opinie klientów są bardzo ważne, dlatego warto o nie prosić po każdej transakcji. Regularne dokształcanie pracowników u najlepszych ekspertów w branży, nieustannie podnosi poziom profesjonalizmu. Profesjonalizm zawsze się obroni i wygra z bylejakością.
W dzisiejszym, zabieganym świecie, gdzie biznes w większości jest online, bardzo często króluje ilość, a nie jakość. Jeśli marzysz o silnej marce, pamiętaj o spójności i profesjonalnym podejściu do obsługi klienta. Nie rozdawaj swoich produktów i usług za darmo. Wyceniaj wysoko swoją pracę. Wysoka jakość idzie w parze z odpowiednią ceną. Jeśli czujesz, że w danym momencie możesz pozwolić sobie na barter, a oferowane produkty lub usługi przez Twojego kontrahenta są dla Ciebie wartościowe, skorzystaj z niego, lecz nie traktuje tego, jako sposobu na biznes. Każdy przedsiębiorca powinien wykazywać się profesjonalizmem, dlatego to, co oferuje, będzie kosztować.
Napisz artykuł ekspercki
Ludzie kupują gazety i czasopisma oraz odwiedzają portale po to, żeby czytać artykuły. Z definicji najpiękniejsze jest to, że reklamy i materiały redakcyjne przyciągają uwagę konsumenta. Kiedy jakiś produkt opisywany jest w mediach – ludzie uznają, że jest on bardziej wiarygodny.
Żeby się nie zniechęcić do pisania, warto zacząć od czegoś małego np. prowadzić bloga, pisać artykuły, przeprowadzać wywiady, zamieszczać długie posty w mediach społecznościowych. Wiele osób, które są językowo bardzo sprawne, nie robi tego z obawy, że to nie będzie wystarczająco dobre albo z lęku, że zostaną ocenione. Pisanie artykułów branżowych jest świetnym narzędziem do budowania marki przy użyciu mediów, które pokazuje nas jako ekspertów. Możemy w nich poruszać tematy, na których się znamy. W każdej branży są portale, magazyny, dwumiesięczniki, które chętnie opublikują nasze teksty. Publikacje w ogólnopolskiej prasie pozwalają dotrzeć nam do nowych klientów z różnych stron kraju. Wszystko zależy od tego, jaki produkt/usługę oferujemy i jaki ma ona zasięg. Dodatkowo dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem buduje poczucie naszej wartości i pozytywnie wpływa na budowanie marki dzięki mediom.
Korzystaj z mediów
Media tradycyjne tj., radio, telewizja, prasa to najlepsze miejsce do pokazania swojej marki szerokiemu gronu odbiorców w jednym czasie. Wysokiej jakości, interesujące historie wywołują wśród odbiorców największe zainteresowanie. Wypowiedzi eksperckie w radio i telewizji pokazują, że osoby zarządzające firmą mają coś ważnego do powiedzenia. Oglądalność programów informacyjnych czy śniadaniowych jest bardzo wysoka. Zwłaszcza tych ogólnopolskich. Obecnie media społecznościowe są jednym z kanałów informowania odbiorców, czym zajmuje się nasza firma, jakie ma wartości i dlaczego warto z nami współpracować. Istotne jest odpowiednie dobranie mediów społecznościowych. Nie w każdym z dostępnych na rynku są nasi potencjalni klienci. Każdy z tych mediów również oczekuje innej treści, którą tam publikujemy. Zasada kopiuj – wklej tutaj nie zadziała.
Spraw, by mówili o Twojej marce
Prowadząc firmę, przede wszystkim stawiamy na jakość usług i produktów, bo bez tego nie mielibyśmy czego szukać na rynku. Wkładamy mnóstwo czasu i pieniędzy w marketing oraz reklamę, wiedząc, że abyśmy byli zauważeni wśród podobnych sobie firm, musi nas coś wyróżniać. Dlatego ważna jest oprawa graficzna strony, przykuwające oko zdjęcia, logotyp czy hasło reklamowe. Lecz oprócz tych rzeczy, tak samo ważny jest marketing szeptany. To nasi zadowoleni klienci są najsilniejszym ogniwem promowania naszych usług. Zdjęcia naszych klientów z naszym produktem, opinia napisana przez naszego klienta czy też rekomendacja naszych usług daje najlepsze efekty.
Starajmy się tworzyć ciekawe historie, które ludzie poniosą dalej. Historie, którymi zainteresują się m.in. media, pozwalają na budowanie marki dzięki mediom. Im więcej osób będzie mówiło o Twojej marce, tym większe masz szanse na dobrze prosperujący biznes. Oczywiście mogą zdarzyć się sytuacja, kiedy będą o nas mówili negatywnie. To jest ryzyko, które należy wkalkulować w życie przedsiębiorcy. Granica między krytyką a hejtem jest bardzo cienka, lecz znacząca. Nie urodził się jeszcze taki, który dogodziłby wszystkim. Dbajmy o dobry wizerunek marki, a to pozwoli nam ograniczyć negatywne komentarze.
Budowanie marki przy użyciu mediów nie należy do najłatwiejszych zadań. Wymaga od zarządzających firmą właściwej wizji, determinacji i ukierunkowanych działań. Każdy aspekt jest ważny – wartości, oprawa graficzna, produkty/usługi, jakość obsługi oraz spójność i wytrwałość. Kierujcie się intuicją i zaprezentowanymi zasadami. Sukces będzie spektakularny.
Ambitna i niezależna dziennikarka ekonomiczna, zapraszana w roli prelegentki na najbardziej prestiżowe wydarzenia ekonomiczne i dziennikarskie w Polsce, tj. Forum Ekonomiczne w Krynicy, Forum Mediów i Komunikacji czy Festiwal Rok Kobiet. Wydawca, redaktor naczelna portalu https://business-intelligence.com.pl/ oraz Dwumiesięcznika Business Intelligence, założycielka i pomysłodawczyni Akademii Kobiecej Przedsiębiorczości.
Od ponad 16 lat związana z biznesem, dziennikarstwem i edukacją. Z sukcesem prowadzi swoje firmy. Jej działalność ma trwały i widoczny wpływ na polski rynek wydawniczy oraz polską przedsiębiorczość. Jest ekspertką od skutecznego budowania marki osobistej. Pasjonatka nauczania i przekazywania wiedzy.
Prywatnie miłośniczka porannej kawy.