Autentyczność jako element skutecznego budowania marki

Czym jest autentyczność? Jak wspiera ona marki osobiste? W jaki sposób zbudować autentyczną markę?

Żyjemy i funkcjonujemy w świecie marek, które są sumą opinii użytkowników oraz interpretacji ich wrażeń. Stanowi ilustrację zarówno obietnicy składanej przez jej właściciela jak i relacji z odbiorcami. Obietnica dotyczy jej charakterystycznych szczególnych cech, które sprawiają, że jest ona postrzegana jako wyjątkowa i niepowtarzalna. I nie chodzi tu tylko o logo, tożsamość, produkt, ale o osobowość, którą buduje się na autentycznym DNA (ang. Distinciveness, Novelty i Attributes), czyli na unikatowości, nowatorstwie i cechach szczególnych. Te właśnie elementy są wyróżnikiem marki na rynku. Im więcej autentyczności marki, tym lepiej jest ona postrzegana na rynku.

Czym zatem jest autentyczność?

Na najbardziej podstawowym poziomie autentyczność w biznesie to bycie sobą i bycie w zgodzie we wszystkim, co się robi. Wg Carla Rogersa, jednego z najbardziej wpływowych psychoterapeutów i psychologów XX wieku, autentyczność oznacza bycie autorem własnego życia. Wymaga ona od nas, abyśmy znali siebie, mieli świadomość swoich wewnętrznych stanów emocjonalnych i posiadali zdolność szczerego wyrażania tych emocji wobec innych. Wg Rogersa chodzi tu o zachowanie swego rodzaju spójności (ang. congruency) umożliwiającej „dobre życie”, które wg niego wiąże się z coraz większym poczuciem sensu i celowości oraz nieustannym dążeniem do coraz większej autentyczności w każdym momencie.

Aby mieć „dobre życie” należy wykorzystywać swój osobisty, naturalny potencjał. Każdy z nas jest wyjątkową, indywidualną mieszanką zalet, zdolności i umiejętności. Im bardziej możemy być sobą, tym bardziej jesteśmy szczęśliwi. Im bardziej jesteśmy szczęśliwi, tym bardziej my i nasza marka osobista pozytywnie wpływamy na ludzi wokół nas.

Autentyczna marka osobista

Marka osobista odnosi się do osoby w kontekście tego, kim jest i jak jest postrzegana przez innych. To twoje imię i nazwisko, twoje wartości, którymi kierujesz się na co dzień i które komunikujesz w działaniu. Jest to spójność pomiędzy tym, co w tobie i tym, co robisz i jak się zachowujesz. Może wydawać się to trudne, szczególnie wtedy, jeśli twoja marka jest sztuczną kreacją wynikającą z chęci dopasowania pod potrzeby i oczekiwania klientów, bądź też będąca kopią innej marki. Klienci oczekują, że będziesz zachowywać się zgodnie z misją i deklarowanymi wartościami. Udawanie kogoś, kim się nie jest, kontrolowanie i  podtrzymywanie wykreowanego obrazu siebie w oczach innych oraz lęk przed zdemaskowaniem prowadzi do narastającego napięcia i stresu, spadku kreatywności, utraty zaufania, a konsekwencji szkodzi wizerunkowi, który trudno będzie odbudować.

Jak autentyczność wspiera marki osobistą?

Jeśli zachowujesz się naturalnie i swobodnie, nie koncentrujesz się na tym, jak masz się dopasować do wykreowanego wizerunku. Nie myślisz nad treścią swoich komunikatów – jesteś po prostu sobą. Własną autentyczną marką. To wszystko buduje u twoich odbiorców sympatię, zaufanie, więź i daje poczucie bezpieczeństwa. A ty masz czas na realizacje własnych planów i marzeń.

Jak zbudować autentyczną markę?

Po pierwsze  – buduj na tym, co już jest w tobie, co stanowi autentyczną wartość twoją i twojej firmy oraz odpowiada na prawdziwe potrzeby twoich klientów.

Po drugie – odpowiedz sobie na kilka ważnych pytań:

•          Kim jesteś i czym nie zajmujesz?

•          Jak to, kim jesteś wpływa na to, co robisz?

•          Jakie są twoje silne strony? Jakie cechy twojej osobowości wspierają cię w pracy?

•          Jakie są twoje ograniczenia i słabsze strony? Jakie cechy twojej osobowości przeszkadzają ci w pracy?

•          Jakimi wartościami kierujesz się w życiu?

•          Co lubisz robić? Co sprawia ci przyjemność, daje radość i poczucie spełnienia?

•          Co cię napędza do działania?

•          Co wyróżnia ciebie i Twoje usługi?

•          Jaka jest twoja misja?

•          Kiedy czujesz, że realizujesz swój potencjał?

Budowanie własnej marki na autentyczności jest najszybszą i najskuteczniejszą drogą dotarcia do naszych idealnych klientów. Klient kupując usługę lub produkt, kupuje także osobę, która za tą usługą stoi. Jeśli twoja osobista marka jest szczera i naturalna oraz odzwierciedla twój prawdziwy charakter, marzenia, cele życiowe, wartości, wyjątkowość́, talenty, pasje oraz zamiłowania, zdobędziesz przewagę. Stanie się ona również̇ kluczem do satysfakcjonującego życia, ponieważ dzięki takiej postawie będziesz automatycznie przyciągać́ do siebie najodpowiedniejszych ludzi i najlepsze okazje. Zyskasz też większe szanse na maksymalne wykorzystanie swoich możliwości.

Autentyczność bowiem sprawia, że Twoja marka osobista staje się unikalna i nie do podrobienia.

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Niezbędne
Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Niezbędne
Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Niezbędne
Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.

KONTAKT

Redakcja

Business Intelligence

Wydawca

Marshal Academy Sp. z o.o

Zapisz się do newslettera

Headline

Never Miss A Story

Get our Weekly recap with the latest news, articles and resources.