Zdecydowana większość miała kiedyś okazję zagrać w jakąś grę komputerową. Niezależnie co to była za gra najważniejsze było zwycięstwo, czy uzyskanie jak najwyższego wyniku. Stąd powstała pewna technika, zwana grywalizacją. Ale co to takiego? Jak możemy wykorzystać grywalizację w marketingu cyfrowym? I gdzie ją spotykamy? O tym w naszym artykule.
Grywalizacja- co to takiego?
Grywalizacja to technika angażowania odbiorców, wykorzystująca elementy z gier w kontekście innym niż gra, takim jak na przykład marketing cyfrowy. Ma ona na celu zmotywować do działania, nauki, czy rozwiązywania problemów. Może zostać wykorzystana w celu uatrakcyjnienia zadania nudnego czy nieatrakcyjnego w pewną formę zabawy.
Różne mechanizmy stosowane w grach, takie jak rywalizacja, zdobywanie punktów, odblokowywanie kolejnych osiągnięć czy nagrody, mogą stymulować psychologiczne potrzeby jednostki, które odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu długotrwałej interakcji z marką oraz budują wobec niej lojalność.
Gdzie wykorzystuje się grywalizację?
Technikę tą wykorzystywać można w wielu dziedzinach. Po części wyjaśnia to wzrost zainteresowania nią w ostatnich latach i wdrażanie takich metod przez coraz więcej przedsiębiorstw. Przykładami obszarów, w których wykorzystuje się grywalizację są:
Edukacja
Nauka dla młodych jak i starszych potrafi być wyzwaniem. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie grywalizacji, dzięki której będziemy uczyć i szkolić poprzez zabawę. Takie rozwiązanie bardziej angażuje uczniów i pozwala lepiej i szybciej przyswoić im nową wiedzę. Przykładem wykorzystania tej techniki w rzeczywistości jest Duolingo, które uczy użytkowników nowych języków, wykorzystując elementy z gier, takie jak np.: zbieranie punktów, strike czy codzienne wyzwania.
Zdrowie
Wiele osób chciałoby być w dobrej formie, ale często brakuje im motywacji. Tu z pomocą przychodzi grywalizację, która wykorzystywana jest w nie jednej aplikacji sportowej. Rankingi, comiesięczne wyzwania, odznaki za wykonane ćwiczenia to jedna z wielu przykładów grywalizacji motywujących użytkowników do regularnych ćwiczeń i polepszania swojej formy.
Marketing
Grywalizację możemy również wykorzystać w marketingu. Jest to kolejny sposób na zbudowanie trwałej więzi z klientami i ich lojalności wobec marki. Zastosować można ją na przykład przez konkursy z nagrodami angażujące konsumentów lub tworzenie programów lojalnościowych, w których klienci będą zbierać punkty czy odblokowywać kolejne nagrody za wykonanie określonych zadań. Przykładem wykorzystania grywalizacji w zachęcaniu klientów do zakupów może być akcja Biedronki, w której konsumenci zbierają naklejki, aby wymienić je na nagrody.
Jak skutecznie wykorzystać grywalizację w marketingu cyfrowym?
Aby skutecznie wdrożyć grywalizację, mającą na celu przyciągnięciu, zatrzymaniu klientów czy zwiększenie sprzedaży, należy pamiętać o tych elementach:
Określenie celów i zrozumienie motywacji klientów
Po pierwsze firma musi konkretnie określić jaki jest jej cel w zastosowaniu grywalizacji. Czy stawiamy na zwiększenie sprzedaży czy napędzamy ruch w naszej aplikacji? Gdy wiemy co chcemy osiągnąć, należy zastanowić się nad motywacją naszych klientów. Co zachęca ich do działania, czego potrzebują, wolą cele długo czy krótko terminowe? Następnie musimy skupić się na wyborze odpowiednich elementów z gier, które najlepiej podpasują naszym konsumentom. Co najlepiej się sprawdzi, zbieranie punktów, odblokowywanie nowych poziomów czy zbieranie nagród?
Wyznaczenie realnych celów i nagród
Stosując w swoich działaniach grywalizację musimy dążyć do znalezienia złotego środka. Należy wybrać takie nagrody, które będą na tyle atrakcyjne, aby klienci mieli ochotę je zdobyć. Ustanowione cele nie mogą być zbyt trudne, ani zbyt skomplikowane, aby nie zrazić i zniechęcić uczestników. Z drugiej strony nie mogą być zbyt banalne, tak aby przez długi czas były angażujące i nie zanudzały konsumentów.
Ciągły rozwój
To bardzo ważny element, aby nieustannie angażować ludzi, dlatego niezbędne jest ciągłe udoskonalanie naszych akcji wykorzystujących grywalizację. Należy monitorować przebieg i zaangażowanie, przeprowadzać analizy i wyciągać z nich wnioski. Tak aby możliwe było wprowadzanie zmian, które przytrzymają uwagę użytkownika i będą zachęcać go do dalszego uczestnictwa. Coś co działa dzisiaj, nie musi działać jutro, dlatego warto śledzić ciągle zmieniające się potrzeby i motywacje konsumentów i dostosowywać do nich naszą strategię.
Grywalizacja, wykorzystująca psychologiczne mechanizmy, jest potężnym narzędziem w marketingu cyfrowym i nie tylko. Wdrażanie jej w swoim biznesie należy gruntownie przemyśleć, tak aby stworzyć akcje skuteczną, atrakcyjną i bezpieczną dla klientów. Jest to ciągle rozwijająca się technika, która póki co tylko zyskuje na popularności Dlatego warto zastanowić się jak można wykorzystać ją w swoim biznesie. A odpowiednio zastosowana z pewnością przyniesie wiele korzyści.
Autor: Zuzanna Wierzchowska | Fot: Freepik