Psychologiczne mechanizmy oddziaływania influencerów

Psychologiczne mechanizmy oddziaływania influencerów

W świecie zdominowanym przez social media znaczną rolę odgrywają influencerzy. Popularność influencer marketingu już nikogo nie dziwi, a z roku na rok, coraz więcej przedsiębiorstw zaczyna go wykorzystywać. Ale czy zastanawialiście się kiedyś: dlaczego influencerzy są tak skuteczni? Jakie stoją za tym psychologiczne mechanizmy oddziaływania influencerów?

Działania podejmowane za namową influencerów

Wykorzystywanie influencerów w marketingu jest tak bardzo skuteczne, ze względu na to, do czego są oni w stanie przekonać swoich odbiorców. Potrafią namówić swoją publiczność do konkretnego działania nie tylko na swoją korzyść, ale również na korzyść marki, z którą współpracują. Takimi działaniami mogą być:

  • Subskrybowanie, polubienie, komentowanie, udostępnianie
  • Polecanie kanału/ profilu innym 
  • Zmiana nawyków
  • Zakup produktów
  • Odwiedzanie polecanych miejsc 

Wymienione powyżej działania są rozpatrywane jako pozytywne. Natomiast marki powinny mieć się na baczności, ponieważ influencer tak jak może polecić produkt, tak samo może odradzić jego zakupu. Co może negatywnie odbić się na firmie i znacznie obniżyć jej wyniki. 

Psychologiczne mechanizmy oddziaływania influencerów

Za skutecznością i tak silnym oddziaływaniem influencerów na swoich odbiorców stoi wiele efektów i reguł psychologicznych. A najciekawsze z nich zostały opisane poniżej. 

Reguła autorytetu

Influencer będąc naszym autorytetem ma większą skuteczność w przekonywaniu swoich widzów do podjęcia konkretnych działań. Szczególnie widać to w konkretnych niszach, którą może dany influencer reprezentować. Są oni postrzegani w nich jako eksperci, nawet jeśli nie mają formalnych kwalifikacji. Prezentowana przez nich wiedza i popularność dają im autorytet, który skłania widzów do zaufania i ich naśladowania. 

Efekt ekspozycji

Polega on na tym, że im częściej z czymś się spotykamy, tym coraz bardziej wzrasta w nas poczucie komfortu i sympatii wobec tego bodźca. Często wykorzystywany jest do budowania rozpoznawalności. Zaczynamy bardziej lubić influencera, którego często widujemy w mediach, zaczynamy coraz bardziej ufać marce, kiedy influencer często o niej wspomina. 

Efekt halo

Efekt ten polega na przenoszeniu jednej pozytywnej cechy influencera, np.: zdrowy styl życia, na ocenę innych jego cech. Oznacza to, że polegamy na pierwszym wrażeniu jakie ta osoba na nas zrobi. Influencerzy budując perfekcyjny obraz swojego życia sprawiają, że widzowie z góry zakładają wartościowość ich rekomendacji. 

Afiliacja

To zjawisko, które odnosi się do potrzeby nawiązywania relacji społecznych przez człowieka. W świecie social mediów ma to odwzorowanie, kiedy to influencer tworzy społeczność, do której chcemy należeć. Przynależność do takiej grupy daje widzom poczucie więzi i zrozumienia.

Reguła lubienia i sympatii 

Mowa tu o skłonności do zgadzania się i podążania za osobami, które znamy i lubimy. Zdobywając naszą sympatię, influencerzy sprawiają, że widzowie są bardziej skłonni przyjąć jego sugestię, nawet te sponsorowane.  

Społeczny dowód słuszności 

Ludzie często kierują się opinią innych. Popularność i duża liczba followersów stanowią pewien dowód na społeczne poparcie. Skutkuje to poczuciem u nowych widzów, że dana osoba jest godna zaufania. 

Reguła wzajemności

Mówi ona o tym, że gdy ktoś zrobi coś dla nas, to czujemy potrzebę odwdzięczenia się. Dlatego też,  gdy influencer oferuje coś za darmo, to odbiorcy chcąc się odwdzięczyć są bardziej skłonni np.: zostawić komentarz czy subskrypcje lub kupić polecany przez nich produkt.

Reguła konsekwencji

Ta reguła mówi o potrzebie konsekwentnego działania. W świecie social mediów może to oznaczać, że gdy widz raz zaufa influencerów i podejmie działanie, chcąc zachować spójność swojego wizerunku, będzie bardziej skłonny powtórzyć to zachowanie w przyszłości. 

Influencerzy to osoby z naprawdę dużym wpływem na swoją publikę. Potrafią oni skłaniać odbiorców do działania, dlatego są tak skuteczni w sferze marketingu. Na taki stan rzeczy ma wpływ wiele aspektów psychologicznych, które wpływają na podświadomość odbiorców contentu. Warto mieć na uwadze jak potężnym narzędziem może być ich oddziaływanie na innych i mądrze to wykorzystywać np.: we własnym biznesie. 

Autor: Zuzanna Wierzchowska | Fot. Freepik

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Niezbędne
Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Niezbędne
Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Niezbędne
Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.

KONTAKT

Redakcja

Business Intelligence

Wydawca

Marshal Academy Sp. z o.o

Zapisz się do newslettera

Headline

Never Miss A Story

Get our Weekly recap with the latest news, articles and resources.