Influencer marketing: co to takiego?

infleuncerzy w marketingu

W świecie mediów społecznościowych bardzo duże znaczenie zyskali influencerzy, tak zwani liderzy opinii. Co za tym idzie popularność zyskał influencer marketing. Czym jest? I co może nam zaoferować? Czy opłaca się w niego inwestować?

Kim są influencerzy?

Influencerzy to osoby tworzące treści w mediach społecznościowych z dużym gronem odbiorców. Zazwyczaj tworząc skupiają się na konkretnej tematyce. Charakteryzują się umiejętnością wpływania na swoją widownię, z którą nawiązują głębokie relacje. Dzięki temu są często wykorzystywani w kampaniach marketingowych.

Co to jest influencer marketing?

Influencer marketing to strategia marketingowa, angażująca do swoich działań influencerów. Promują i reklamują oni markę, wykorzystując umiejętności wpływania na swoich odbiorców. Takie działania mogą obejmować na przykład: artykuły na blogach, filmy z recenzjami danej usługi, czy posty ukazujące zalety wykorzystywania danego produktu.
Cele mogą się różnić zależnie od naszych potrzeb. Korzystając z influencer marketing można skupić się na przykład na:
+ promocji produktów/ usług, wskazanie ich największych zalet
+ wzbudzeniu zainteresowania marką wśród potencjalnych klientów
+ przedstawieniu nowych produktów/ usług
+ zwiększeniu sprzedaży
+ tworzeniu pozytywnego wizerunku marki

Jak wybrać odpowiedniego influencera?

Przed podjęciem współpracy z jakimkolwiek influencerem powinniśmy dobrze zastanowić się nad wyborem odpowiedniej osoby, która najlepiej będzie wpasowywać się do promocji naszej marki.

Grupa odbiorców i kanał komunikacji

Na początku należy sprawdzić czy nasza grupa docelowa pokrywa się z odbiorcami influencera. Z pewnością większość publiczności modowej influencerki nie będzie zainteresowana zakupem zestawu narzędzi. Dlatego ważne jest aby tematyka treści publikowanych przez influencera pokrywała się z tym co robi nasza firma. Należy również zwrócić uwagę na odpowiedni wybór kanału komunikacji, tak aby zmaksymalizować dotarcie do potencjalnych klientów. Wtedy trzeba zadać sobie pytania: na jakim kanale znajdę swoją grupę docelową? Oraz czy dany influencer tam działa i z jakim zasięgiem?

Zasięg i zaangażowanie odbiorców

Wydawać by się mogło, że idealnym partnerem do współpracy zawsze będzie influencer z jak największą ilością obserwujących. Okazuje się natomiast, że nie jest to prawda w każdej sytuacji. Dlatego też coraz bardziej zyskuje na popularności współpraca z mikroinfluencerami. Dzieje się tak ponieważ nie o samą liczbę obserwujących chodzi, a niezwykle ważnym elementem jest zaangażowanie odbiorców. Chodzi tutaj o prawdopodobieństwo podjęcia działań przez publiczność po obejrzeniu treści promocyjnej. Najlepszą opcją będzie influencer z dużą liczbą odbiorców, z dużym zaangażowaniem, co nie jest zawsze osiągalne. W takim przypadku musimy zastanowić się, czy lepiej zainwestować we współpracę z większym twórcą z mniej zaangażowaną publicznością, czy mniejszym, ale z bardzo aktywnymi i bardziej skłonnymi do podjęcia działań odbiorcami.

Wizerunek i umiejętność tworzenia treści

Ważnymi elementami są również wiarygodność danego influencer, jakimi wartościami się kieruje i jaką postawę prezentuje swoją osobą. Musimy zwrócić uwagę czy pokrywają się one z tym czym kieruje się nasza firma i czy chcemy, aby taki influencer i jego wizerunek był z nią kojarzony. Takie dopasowanie jest niezmiernie ważne, ponieważ będzie miało ogromny wpływ na całą markę i na to jak będzie postrzegana przez innych.
Nie zapominajmy też o sprawdzeniu czy dany influencer tworzy atrakcyjne treści. I czy będzie w stanie w ciekawy i angażujący sposób przedstawić nasz produkt, czy usługę. Forma tworzonych treści też ma znaczenie i może wpływać na to z jakiej perspektywy i jak bardzo przekonywująco zostanie zaprezentowana dana marka.

influencer marketing

Współpraca z influencerem: o czym warto pamiętać?

Oczekiwania

Po pierwsze dokładnie określ czego oczekujesz. Zdecyduj ile swobody dasz influencerowi. Sprecyzuj konkretne aspekty, które chcesz aby znalazły się w treściach promocyjnych oraz harmonogram ich publikacji. Ustalcie w jaki sposób takie treści będą oznaczane.

Kontrola

Nie pozostawiajmy niczego losowi. Kontroluj powstałe treści przed ich publikacją, by upewnić się, że twoje oczekiwania zostały spełnione oraz marka została dobrze zaprezentowana.

Analiza wyników

Nie jest to najprostsze działanie, ale ważne jest by mieć oko na to czy dana akcja przynosi założone wcześniej efekty. Jeśli trzeba wprowadzaj zmiany. Analizuj co działa, a co nie, by wykorzystać te wnioski w czasie następnych współprac.

Na co trzeba uważać?

Wizerunek influencera, a wizerunek firmy

Pamiętajmy, że po podjęciu współpracy z influencerem jego działania i wizerunek będą wpływać na promowaną przez niego markę. Każdy kryzys, który go dotknie może odbić się również na naszej firmie. Dlatego tak ważne jest odpowiedni wybór influencera, zbadanie jego przeszłości i zachowań.

Ilość współprac

Warto sprawdzić też ilość już podjętych współprac z innymi markami. Da nam to możliwość upewnienia się, że nasza kampania nie zginie w gąszczu innych reklamowanych treści przez jednego influencera. Ale także, czy nie ma on za mało współprac i czy nie stoi za tym jakiś konkretny, przykry powód.

Prawdziwość zasięgu

Nie zapominajmy też o zbadaniu prawdziwości zasięgu danego influencera. Ponieważ zakup fałszywych obserwatorów i polubień, w dzisiejszych czasach, nie jest niczym trudnym, ani czasochłonnym. A z pewnością żaden przedsiębiorca nie chciałby reklamować swoich produktów botom.

Influencer marketing może przynieść niesamowite efekty i wynieść markę na nowy level. Ale jak do każdego działania marketingowego trzeba podejść do niego z głową. Dobre przemyślenie swojego wyboru oraz dobra komunikacja z influencerem może przeobrazić się w owocną współpracę z wieloma sukcesami.

Autor: Zuzanna Wierzchowska | Foto: Freepik

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Niezbędne
Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Niezbędne
Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Niezbędne
Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.

KONTAKT

Redakcja

Business Intelligence

Wydawca

Marshal Academy Sp. z o.o

Zapisz się do newslettera

Headline

Never Miss A Story

Get our Weekly recap with the latest news, articles and resources.