W erze sztucznej inteligencji coraz więcej biznesów decyduje się oddać pisanie różnego rodzajów tekstów AI. Jednak nie zawsze jest to najlepsze rozwiązanie. Aby pozostać autentycznym w oczach klientów, warto zastanowić się, czy teksty sztucznej inteligencji są najlepszym rozwiązaniem. Co możemy zyskać a co stracić korzystając z takiego rozwiązania? Czy w przyszłości wszystkie teksty będą generowane przez AI?
Jak działa AI do pisania tekstów?
Sztucznej inteligencja (AI) do pisania tekstów opiera się na zaawansowanych modelach językowych, które działają na zasadzie przetwarzania języka naturalnego i uczenia maszynowego. Oznacza to, że są one w stanie zrozumieć i wygenerować teksty, brzmiące jak treści wytwarzane przez ludzi. Ale nadal oparte są one na schematach, co dla wprawnych dziennikarzy nie jest trudne do wychwycenia.
Aby AI było w stanie wygenerować nam jakikolwiek tekst, musi zostać przeszkolony na jak największej bazie danych. Składa się ona z przeróżnych tekstów, takich jak artykuły, książki, czy scenariusze.
Generowanie treści AI – szanse i zagrożenia
AI to nowa, ciągle rozwijająca się technologia, z którą wiąże się wiele szans jak i zagrożeń. Szczególnie w biznesie, gdzie już dziś jest ona prężnie wykorzystywana, trzeba być ich świadomym. Dzięki temu nic nas nie ominie oraz będziemy w stanie uniknąć niepotrzebnych błędów, podczas stosowania.
Szanse
- błyskawiczne tworzenie tekstu – dzięki AI nawet kilkustronicowe treści możemy wygenerować w kilka sekund
- rzucanie pomysłami – AI zawsze podsunie setki pomysłów na dany temat
- oszczędność czasu – zaoszczędzony czas na napisanie treści pracownicy będą mogli wykorzystać na ważniejsze zadania
- pomoc w szukaniu fraz kluczowych – AI może z wygenerować tekst zorientowany na frazy kluczowe lub podpowiedzieć jak ulepszyć Twój tekst pod tym kątem
- różnorodność wykorzystania – AI takie jak na przykład chat GPT, mogą nie tylko wygenerować różnego rodzaju teksty, ale również między innymi je zredagować, przerobić, czy zaproponować inne tematy
Zagrożenia
- powtarzalność generowanych treści – odpowiedzi AI mogą się powtarzać lub być bardzo zbliżone
- ryzyko plagiatu – jako że AI tworzy treści na podstawie dostępnych danych, może wykorzystywać je bez większych zmian, co oznacza plagiat
- ograniczona wiedza – choć twórcy sztucznej inteligencji starają się uczyć ją na jak największej ilości danych, często są one ograniczone do pewnego momentu w czasie, co oznacza, że AI nie zawsze posiada aktualną wiedzę
- możliwość wystąpienia błędów – modele AI potrafią „halucynować”, co oznacza, że nie wszystkie fakty w tekście muszą być zgodne z rzeczywistością, co trzeba zawsze weryfikować
- brak możliwości generowania treści na temat bieżących wydarzeń – ze względu na ograniczoną bazę danych, AI nie będzie w stanie napisać notatki z wydarzenia firmowego z wczoraj
Oczywiście to kilka z wielu przykładów szans i zagrożeń, jakie niesie za sobą sztuczna inteligencja, w aspekcie pisania tekstów. Ta technologia ciągle się rozwija i zdobywa nowe umiejętności. I my równocześnie znajdujemy nowe sposoby jej wykorzystywania. Powoduje to nieustanne wydłużanie się obydwu list.
Najpopularniejsze AI do pisania tekstów
Na rynku dostępnych jest wiele płatnych i bezpłatnych narzędzi do generowania treści. Jeśli jesteś zainteresowany wypróbowaniem AI, warto przetestować przynajmniej kilka z nich, aby znaleźć ten najlepszy dla siebie. Zaczynając od interfejsu, kończąc na jakości generowanej treści. Każdy model różni się od innych, dlatego warto poświęcić chwile, aby znaleźć ten, który najbardziej uefektywnia naszą pracę.
Narzędziami do generowania treści, cieszącymi się dużą popularnością są między innymi:
- Chat GPT
- Perplexity
- Jasper AI
- Writesonic
- NeuronWriter
Generowanie treści AI: wskazówki
Jeśli sam chciałbyś wypróbować AI w swoim biznesie, oto kilka przydatnych wskazówek na start:
Sprawdź jakość przed publikacją
Technologia AI nadal się rozwija, teksty, które pisze, nie zawsze są idealne. Dlatego nigdy nie publikuj treści przed ich sprawdzeniem. Często w takich tekstach występują powtórzenia lub niespójności logiczne, które należy poprawić.
Generuj treści we fragmentach
Tworzenie treści we fragmentach jest niezwykle przydatne, aby otrzymać tekst najbliższy naszym oczekiwaniom. AI nie zawsze może zrozumieć nasze polecenie w założony przez nas sposób, dlatego warto takie działania przeprowadzić fazami. Kontrolując przy tym jakość każdego fragmentu.
Nie zapominaj o własnym akcencie
Przeedytuj wygenerowany tekst, tak by nadać mu bardziej osobisty charakter. AI ma zdolności tworzenia pięknych i rozbudowanych tekstów. Ale dobrą praktyką jest nadawanie takim tekstom odpowiedniego tonu, odzwierciedlającego Twoją markę. Warto dodać też inne urozmaicenia do tekstu, takie jak cytaty lub najnowsze badania. Sama AI nie zawsze jest w stanie to zrobić, ze względu na ograniczoną bazę danych. A taki dodatek na pewno wyróżni tekst na tle innych.
Uważaj na prawa autorskie
Tak jak już to zostało zaznaczone wcześniej, AI jest szkolona na danych pozyskanych z różnych źródeł wcześniej już stworzonych przez człowieka. Powoduje to, że treść wygenerowana przez nią może zawierać fragmenty tekstów napisanych przez kogoś innego. Ważne jest też to, że musimy liczyć się z tym, że istnieje możliwość powielania się odpowiedzi dla różnych użytkowników. Co oznacza, że kilka osób może uzyskać takie same lub bardzo podobne rezultaty po wpisaniu polecenia.
Czy AI do pisania tekstów zastąpi ludzkich autorów?
AI to naprawdę niesamowite narzędzie. Już dziś usprawnia działanie niejednego biznesu. Eliminując przy tym samym, w pewnym stopniu, wkład człowieka. Nawet osoba niepotrafiąca pisać nadających się do publikacji tekstów, jest w stanie, wydając jedno konkretne polecenie, stworzyć z pomocą AI angażującą treść.
Mimo wszystko musimy pamiętać o tym, że sztuczna inteligencja jest w stanie tak działać, ponieważ opiera się na danych stworzonych wcześniej przez ludzi. A co najważniejsze nie może bazować na treściach wygenerowanych przez siebie. Prowadzić to by mogło do wielu niekorzystnych zjawisk, takich jak „halucynacje”, czyli mówienie nieprawdy, czy degeneracje modelu.
Dlatego też (mówiąc z subiektywnej perspektywy), pomimo że AI z pewnością przejmie wiele zadań od ludzkich pracowników, nawet w zakresie tworzenia treści, to nigdy nie będzie mogła ich w zupełności wyeliminować.
Autor: Zuzanna Wierzchowska | Fot. Freepik