Handel w sieci – czy rosnący trend się utrzyma?

Handel w sieci

Internet jest nierozłącznym elementem współczesnego życia wielu ludzi. Dlatego nikogo nie dziwi dynamiczny rozwój handlu w sieci. Wielu z nas, już dziś, nie wyobraża sobie zakupów bez Internetu. Skąd taki prężny rozwój? Czy ten rosnący trend się utrzyma?  

Jak wygląda sytuacja handlu w sieci w Polsce?

Wszystkie statystyki wskazują na to, że handel w sieci w Polsce cieszy się naprawdę dużą popularnością. Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej “Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2024” 100% internautów dokonało zakupów w e-commerce przynajmniej raz, a 87% deklaruje, że dokonało zakupu w sieci w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Co więcej 77% internautów ostatni zakup zrobiła cyfrowo, a tylko 23%- stacjonarnie. Jeśli chodzi o kategorie zakupów, to najczęściej kupowaną cyfrowo okazała się żywność. Jak podaje raport, 48% internautów kupuje przez Internet produkty spożywcze, co oznacza wzrost o 19 p.p. Innymi kategoriami cieszącymi się większym zainteresowaniem są farmaceutyki (42%), moda (33%) i elektronika (29%). 

Handel w sieci a pandemia 

Bez wątpienia, dużą rolę w dynamicznym rozwoju handlu w sieci miała pandemia COVID-19, która uniemożliwiła wielu zakupy stacjonarne. Wtedy biznesy, wcześniej nie sprzedające w Internecie, zaczęły oferować swoje produkty i usługi w sieci. W wielu przypadkach pozostają tam do dziś. Zakupy przez Internet, które w czasie lockdownów były czasem jedyną możliwością, teraz są czymś zupełnie normalnym i codziennym. Stało się tak ponieważ internauci zrozumieli jak komfortowe i szybkie są zakupy online. 

Handel w sieci - czy rosnący trend się utrzyma?

Nowe technologie ułatwiające zakupy przez Internet

Ciągle rozwijająca się technologia wpływa również na coraz wygodniejsze zakupy online. Każdy ich element, od przyciągnięcia uwagi konsumenta, aż po metody płatności, ulega zmianom, tak aby jeszcze bardziej ułatwić i przyspieszyć klientom proces kupowania.

Sztuczna inteligencja (AI)

Rozwój AI i coraz częstsze wykorzystywanie jej w celach marketingowych, jak i sprzedażowych doprowadziła do systematyzacji wielu procesów co znacznie usprawnia działanie sklepów internetowych oraz optymalizuje koszty. Co więcej pozwala również na większą personalizację i zwiększa wygodę konsumenta.  

Rozszerzona rzeczywistość (AR)

Niektórzy z nas na pewno byli w sytuacji kiedy kupując buty online żałowali, że nie mogą zobaczyć jak wyglądałyby one na ich nogach, lub jak dany fotel wpasowałby się do ich wnętrza. A teraz, dzięki AR i naszemu smartfonowi z kamerą jest to możliwe. Używając tej nowej technologii możemy przenieść cyfrowy przedmiot do naszej przestrzeni. Co z pewnością ułatwia nam proces podejmowania decyzji podczas zakupów w sieci. 

Zaawansowane systemy logistyczne

Rozwój i wzrost zaawansowania systemów logistycznych znacznie zwiększa atrakcyjność zakupów online. Konsumenci dostają swoje przesyłki coraz szybciej, a koszty wysyłki idą w dół. Potwierdzającym to przykładem może być fakt, że coraz większą popularnością cieszy się dostawa w ten sam dzień.

Zróżnicowane metody płatności

Płatności kartą, szybki przelew, czy blik. Powstaje coraz więcej możliwości płatności w Internecie. A to wszystko po ty by przyśpieszyć i ułatwić proces zakupów, oczywiście nie zapominając również o kwestii bezpieczeństwa naszych danych płatniczych. Coraz częstsze rozkładanie płatności na atrakcyjne raty lub możliwość odłożenia płatności na później. Tak aby było nam wygodniej klikać i kupować. 

Globalizacja rynków 

Handel w sieci umożliwia sprzedaż produktów i usług konsumentom na całym świecie. Znika potrzeba bycia na miejscu, w konkretnym kraju. Obecnie platformy takie jak np. Amazon, czy eBay umożliwiają łatwy dostęp do międzynarodowych rynków. Kolejnym aspektem jest obniżenie barier wejścia, co umożliwia wybicie się małym i średnim przedsiębiorstwom. Co więcej globalizacja rynków zwiększa konkurencyjność. A co za tym idzie, przedsiębiorstwa są zmuszone do oferowania produktów i usług coraz lepszej jakości, w coraz atrakcyjniejszych cenach, dodatkowo z coraz lepszą i sprawniejszą obsługą klienta. Takie nastawienie napędza innowacje i rozwija sprzedaż w Internecie. 

Jak widać handel w sieci to prężnie rozwijająca się część Internetu, która dzięki nowym technologiom, globalizacji i przyzwyczajeniom konsumentów, bardzo prawdopodobnie, będzie jedynie nabierała na sile i znaczeniu. Coraz więcej ludzi decyduje się na zakupy online, tak aby zaoszczędzić czas, a nawet pieniądze. Sklepy stacjonarne, choć nie znikną jeszcze przez długi czas, na pewno będą tracić na znaczeniu, a ich dotychczasowi klienci przechodzić będą na ich wirtualne odpowiedniki. 

Autor: Zuzanna Wierzchowska | Fot.: Freepik

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Niezbędne
Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Niezbędne
Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Niezbędne
Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.

KONTAKT

Redakcja

Business Intelligence

Wydawca

Marshal Academy Sp. z o.o

Zapisz się do newslettera

Headline

Never Miss A Story

Get our Weekly recap with the latest news, articles and resources.