Jak skutecznie wynegocjować podwyżkę?

jak skutecznie wynegocjować podwyżkę
Rozmowa o podwyżce często bywa stresującym momentem w karierze. Między proszeniem a negocjowaniem jest zasadnicza różnica. Jak zaplanować rozmowę o podwyżce, aby mieć szanse na sukces? Jakich argumentów użyć, aby wynegocjować większe zarobki?

Rozmowa o podwyżce to niezwykle delikatna kwestia. Nierzadko zdarza się, że pracownicy boją się wprost przedstawić swoje oczekiwania finansowe oraz wstydzą się mówić o podwyżce. Rozmowa o wyższym wynagrodzenie u wielu osób wywołuje stres, przez co przygotowują się do niej miesiącami, a nawet latami. Z góry zakładają, że spotkają się z odmową. Jak zaplanować rozmowę o podwyżce, aby mieć szanse na sukces? Jakich argumentów użyć, aby wynegocjować większe zarobki? Kiedy najlepiej rozmawiać z szefem o wynagrodzeniu?

Kto, jak nie kierownik wie, jakich argumentów najlepiej użyć, aby dostać podwyżkę. W związku z tym nasza Redaktor Naczelna – Elżbieta Jachymczak miała okazję porozmawiać z prawdziwymi kobietami sukcesu, a zarazem doświadczonymi menedżerkami i szefowymi, które podzieliły się z nami swoimi opiniami oraz poglądami na temat skutecznej rozmowy o wyższych zarobkach. 

Kluczowe czynniki, jak negocjować podwyżkę

Oczekiwania finansowe możemy przekazać już na rozmowie kwalifikacyjnej – mówi Magdalena Kamińska, zawodowy  psycholog i terapeuta behawioralny, obecnie właściciel marki 4NETWORKERS.

Związany z prośbą o podwyżkę stres można porównać z tym, towarzyszącym nam podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Bardzo często ludzie, zatrudniając się w danej firmie, nie tworzą swojej strategii wynagrodzenia. A nasza podwyżka powinna być negocjowana już na początku kariery. Ważne, żeby oczekiwanie finansowe było realne w odniesieniu do rynku i zaprezentowane jasno oraz czytelnie.

Przed przestąpieniem do rozmowy o podwyżce, ważne jest wybranie dobrego momentu. Trudna sytuacja wymaga odpowiednich okoliczności. I nie chodzi tu tylko o dobry nastrój szefa, ale także nasze nastawienie i samopoczucie jest tutaj równie ważne.

Ponadto prośba o podwyżkę nie musi być związana z anonsowaniem się na oficjalną rozmowę. Dobrym momentem na mały test jest wspomnienie o podwyżce podczas realizacji ważnego projektu lub po wykonaniu zadania zakończonym sukcesem. Można przy okazji zaobserwować reakcję przełożonego na naszą prośbę.

Jak powszechnie wiadomo, im wyższej klasy specjalistą jest dana osoba, lub posiada wyróżniające kompetencje, tym łatwiej jest uzyskać podwyżkę. Dlatego też podczas rozmowy o uposażeniu, warto wspomnieć o swoim zaangażowaniu w pracę lub wartości dodanej do zespołu, jaki tworzymy.

A co w przypadku odmowy?

Warto zatem pomyśleć o planie B lub nawet C. Gdy szef nie chce podnieść pensji, możemy zapytać się o przyczynę. Jeśli jest nią brak budżetu, możemy poprosić o stopniowe podnoszenie pensji co kilka miesięcy. Jeśli to zawiedzie, można zaproponować podnoszenie naszych kompetencji. Innymi słowy, zamiast większego przelewu na konto idziemy na szkolenie, kurs lub studia podyplomowe. Dzięki temu, po jego ukończeniu będziemy mogli wrócić do rozmów o pracę, ponieważ nasze kwalifikacje się zwiększyły.

Tajniki skutecznych negocjacji wysokości zarobków

Między proszeniem a negocjowaniem jest zasadnicza różnica – wyjaśnia Dagmara Biela, biznes mentorka oraz przewodnicząca firmy doradczo-gospodarczej Lamara Dagmara Biela.

Proszenie jest formą służebną, grzecznościową i opartą na mechanizmach „dobrej woli” drugiej strony i zależności, a relacja pracownik – przełożony to typowa relacja biznesowa, w której jedna strona dostarcza usługę pracy, a druga dokonuje zapłaty.

Już samo przeformułowanie tego pytania zmienia optykę i podejście. Przystępując do negocjacji, jesteśmy w pełni odpowiedzialni za ten proces i mamy na niego wpływ. Negocjacje opierają się na przemyślanej strategii tj.: określeniu celu, czyli tego, co tak naprawdę chcemy osiągnąć oraz przygotowania argumentów uzasadniających to działanie.

Czy chcemy zwiększyć wynagrodzenia, jeśli tak to, jaka kwota nas interesuje? A może zależy nam na pełnym wachlarzu benefitów np.: zmiana wysokości wynagrodzenia, budżet szkoleniowy, elastyczny czas pracy, samochód służbowy, awans?

Kiedy już, określimy własne oczekiwania, najważniejszym stanie się  przygotowanie sensownych argumentów, którymi będziemy mogli je uzasadnić.  W końcu to na nas spoczywa obowiązek przedstawienia swojego stanowiska w tym zakresie. Skoro jest to relacja biznesowa, Twój przełożony powinien usłyszeć od Ciebie, jakie miał dotychczas korzyści z Twojej pracy oraz co jeszcze oferujesz ze swej strony.

Pamiętajmy też, że nie zawsze tylko wymierne efekty w projektach są brane pod uwagę przy analizie podwyżki. Zazwyczaj ocenie podlega całokształt pracownika od efektywności poprzez postawę i zachowania, jakie, na co dzień pracownik prezentuje. Warto o tym pamiętać.

Siła argumentu

Przychodzi taki moment, że człowiek jest już świadom siebie, swoich kompetencji, dokonań i wtedy przychodzi czas na rozmowę o podwyżce lub innej formie docenienia. Jestem, otwarta na taką rozmowę – opowiada dr Sylwia Różalska – Lange, Head of Quality& Regulatory CEE, Philips Polska.

Co jest dla mnie ważne? Argumentacja i merytoryka, którą przestawia pracownik. Jeśli rozumie „co zrobił”  i przede wszystkim „jak” pracował, umie powiedzieć o przełożeniu jego pracy na mierzalny wynik firmy i pokazuje widoczne efekty, wtedy rozmowa staje się partnerska.

Skoro nie mam wątpliwości co do oceny zasług pracownika i mam budżet, aby docenić go finansowo, to na pewno zrobię to z przyjemnością. Co w przypadku, kiedy nie mam budżetu i nie mogę tego zrobić? Zachęcam pracownika do zastanowienia się, co innego mogę mu dać, aby wciąż czuł się zmotywowany.

Warto się nad tym zastanowić i po prostu porozmawiać. Przyjęło się, że rozmowa o pieniądzach jest trudna. Z czego to wynika?  Może z przeszłości? Z tego jak byliśmy wychowywani i stereotypów, które mówiły, że o pieniądzach się nie rozmawia? Pieniądze są ważne i potrzebne. To temat jak każdy inny i warto tak do niego podejść.

Często czyta się w poradnikach, jak przygotować się do rozmowy i wynegocjować dobrą podwyżkę, Dla mnie, brzmi to jak wytoczenie armaty na rozmowę z szefem, tak żeby ten upadł pod ciężarem argumentów i nie miał innej możliwości. To nie jest właściwe podejście.

Bądź ze mną fair, przedstaw swój punkt widzenia i daj mi podać mój. Jeśli nasza relacja, na co dzień, jest dobra, oparta na wzajemnym zaufaniu i dobrze nam się razem pracuje, to rozmowa o podwyżce będzie jedną z wielu naszych rozmów.

Warto ją odbyć podczas spotkania, nie on-line czy mailowo. Uważam, że nie należy dobudowywać otoczki, tworzyć jakiejś aury tajemniczości wokół tematu. Im prościej, tym lepiej. Jesteśmy partnerami. A dla przełożonego to duża przyjemność nagradzać dobrych pracowników. To nasz wspólny cel.

4 kroki, by zwiększyć swoje szanse na otrzymanie podwyżki

Rozmowa o podwyżce często bywa stresującym momentem w karierze – stwierdza Monika Piątkowska, psycholog i psychoterapeuta, która wierzy, że psychoterapia służy nie tylko złagodzeniu i rozwiązaniu problemów psychicznych, ale daje również możliwość na trwałą zmianę.

Firmy nie zawsze planują krok po kroku ścieżkę rozwoju pracowników, a co dopiero ścieżkę ich finansowego awansu. Praca do wykonania leży wtedy po stronie pracowników, którzy chcą zarabiać więcej za wykonywaną pracę. Nieraz jednak pojawia się u nich z tego tytułu opór, obawy, lęki.

Na potrzebę rozmowy o podwyżce zbudowałam narzędzie, które pozwala poradzić sobie z przeszkodami, wspiera pewność siebie i pomaga przekuć nasze zasoby w działania.

Jak sprawić, by zwiększyć swoje szanse na otrzymanie podwyżki, gdy mamy ucisk w gardle na samą myśl o niej? Oto kilka kroków:

Krok 1: Ustal swoje wartości

  • Stwórz listę potrzeb, które zostaną spełnione dzięki tej kwocie.
  • Napisz, dlaczego to jest dla Ciebie / Twoich bliskich / Twojego życia ważne.

Krok 2: Wzmocnij poczucie własnej wartości

  • Napisz, dlaczego zasługujesz na wszystko, co w życiu najlepsze.
  • Napisz, jakie wartości wnosisz do firmy np. czas, kompetencje

Krok 3: Ustal plan działania

  • Stwórz listę potencjalnych trudności i listę adekwatnych do nich rozwiązań.
  • Poprowadź ze sobą wewnętrzny dialog, rozwiązujący pojawiające się wątpliwości. Możesz skorzystać z techniki krzeseł, polegającej na przesiadaniu się pomiędzy nimi, symulując dialog.
  • Stwórz mantrę odwagi- słowa, które dodadzą Ci odwagi i wzbudzą motywację np. Dam radę, nic mnie nie powstrzyma. Zrobię rzeczy konieczne, które zbliżą mnie do większych zarobków

Krok 4: Działaj

  • Ustal termin spotkania
  • W rozmowie posługuj się faktami, wyraź swoje potrzeby i oczekiwania. Pamiętaj o dostosowaniu się do sytuacji

 Skład i redakcja tekstu: Kateryna Kuskova

Portal biznesowy portal dla biznesu portal ludzi biznesu

KONTAKT

Redakcja

Business Intelligence

Wydawca

Marshal Academy Sp. z o.o

Zapisz się do newslettera

Headline

Never Miss A Story

Get our Weekly recap with the latest news, articles and resources.