Już za kilka dni będziemy świętować Nowy 2024 Rok. Nikt z nas nie masz szklanej kuli, aby przewidzieć, jaka będzie przyszłość. Jednak eksperci z agencji Symetria podjęli się tego zadania, przeprowadzając badania dotyczące kompetencji, które zmienią rynek pracy w najbliższych latach. M.in. patronem medialnym raportu “Symetria między człowiekiem a technologią: kompetencje przyszłości” jest nasza redakcja. Zapraszamy do lektury.
Jak przeprowadzono badanie?
Raport został przygotowany przez agencję Symetria, która bada i projektuje sposób, w jaki klienci wchodzą w interakcje z markami na różnych punktach styku. Celem badania było zdiagnozowanie, jakie kompetencje będą niezbędne na rynku pracy w latach 2024-2029. Aby uzyskać pełny obraz, Symetria oparła swoją analizę na trzech obszarach:
- Analiza ofert pracy
- Ankieta wśród specjalistów
- Przewidywania ekspertów
Analiza ofert pracy skupiała się na kluczowych umiejętnościach dla stanowisk managerskich, w działach związanych z rozwojem organizacji, produktu i obsługą klienta. Celem było wyłonienie aktualnych wspólnych tendencji i potrzeb na rynku. Ankieta ze specjalistami była narzędziem do zdefiniowania, jakich umiejętności brakuje w zespołach, jakie kompetencje będą brane pod uwagę w przyszłości, a także, w jaki sposób firmy wspierają rozwój swoich pracowników. Istotnym elementem raportu są także przewidywania ekspertów reprezentujących topowe polskie firmy, takie jak m.in. BLIK, Play, Pracuj.pl, Orange Polska czy mBank. Wśród nich znalazła się również wypowiedź naszej Redaktor Naczelnej, Elżbiety Jachymczak. Symetria zapytała ich o oczekiwane kompetencje przyszłości i kierunki rozwoju zawodowego, które będą kluczowe dla sukcesu w ich branży.
Jakie są zatem najważniejsze kompetencje przyszłości?
Wyniki badań wskazują na znaczenie biznesocentryczności, rozumienia nowych technologii, wykorzystywania AI, a wręcz traktowania AI jako członka zespołu.
Kluczowe będzie łączenie ich z umiejętnościami miękkimi, takimi jak kreatywne i krytyczne myślenie, czy zarządzanie emocjami. Przyszłe kompetencje miękkie to Power Skills, które pozwalają na elastyczne dostosowanie się do szybko zmieniającego się świata technologicznego i biznesowego. Będą niezbędne do budowania efektywnych relacji międzyludzkich w wielopłaszczyznowym środowisku pracy.