Marketing marketingu, czyli jak sprzedawać usługi marketingowe?

Przemysław Kalski marketing marketingu
Jeśli zajmujesz się marketingiem, przemyśl, ile spotkań potrzebujesz, aby pozyskać klienta. Jaki to ma być klient? Jaką cenę jesteś w stanie zapłacić za jego pozyskanie? Jakie przychody będzie przynosił do twojego biznesu? | Przemysław Kalski

Marketing marketingu  – nowatorskie określenie sprzedaży usług marketingowych. Każdy z nas podlega jego prawom i oddziaływaniu. Jedni są jego odbiorcami. Dla innych może być źródłem utrzymania. Osoby zarządzające firmami uważają, że marketing jest najważniejszy. W ich ocenie bez marketingu nie są w stanie pozyskiwać nowych klientów, zwiększać przychodów czy rozwijać swoje biznesy. Jaka jest różnica pomiędzy marketingiem a marketingiem marketingu? Jak sprzedawać, aby klient chciał kupić? Na co zwracać uwagę wybierając firmę oferującą usługi marketingowe?

Marketing a marketing marketingu – czym się różnią?

Według Petera Druckera celem marketingu jest sprawić, żeby samo sprzedawanie nie było potrzebne. Philip Kotler uważa, że „marketing jest procesem społecznym i zarządczym, dzięki któremu jednostki i grupy otrzymują to, czego potrzebują i pragną, poprzez tworzenie, oferowanie i wymianę z innymi jednostkami i grupami produktów posiadających wartość. Jego misją jest sprzedawać wszystko wszystkim”. Przyglądając się definicjom, możemy uznać, że wiemy, czym jest marketing. Marketing to sprzedaż. Jednak zdarza się, że nie wszyscy rozumieją jego celowość i istotę. Choć zmieniają się metody, narzędzia, zmieniają się zachowania, oczekiwania i wymagania klientów, sens pozostaje zawsze taki sam. Każdemu przedsiębiorcy zależy na tym, aby klienci wybrali jego, a nie konkurencję.

Istnieje również marketing marketingu, czyli sprzedaż usług marketingowych. Prezesi, dyrektorzy i właściciele firm nie chcą wydawać pieniędzy na marketing. Wielu z nich uważa, że nie daje to oczekiwanych efektów. Jednak, jeśli tylko zaczniesz sprzedawać im efekty działań marketingowych, to od razu zmieniają zdanie. A jeśli te efekty są wymierne, skuteczne i do tego pojawiają się w określonym czasie, to jesteś partnerem na lata. Nie jesteś kosztem marketingowym – jesteś inwestycją. Jeśli umiesz sprzedawać efekty, marketing stanie się prostym i łatwym w sprzedaży produktem.

Jak sprzedawać, aby klient chciał kupić?

Jeśli zajmujesz się marketingiem, przemyśl, ile spotkań potrzebujesz, aby pozyskać klienta. Jaki to ma być klient? Jaką cenę jesteś w stanie zapłacić za jego pozyskanie? Jakie przychody będzie przynosił do twojego biznesu? To się nazywa marketing marketingu. Takie same pytania zadaje sobie twój klient, tylko w stosunku do jego klientów. Każdy z nas jest sprzedawcą. Różnimy się tylko usługami i/lub produktami. W procesie obsługi klientów ważna jest nie tylko stuprocentowa realizacja. Istotna jest również ciągłość działania. Jednego klienta oddajemy, ale następny już rozpoczyna przygodę z nami.

Jeśli pozyskujesz dla swojej firmy idealnych, zgodnych ze strategią rozwoju firmy, klientów, to czy jednocześnie jesteś tym samym dla nich? Najlepszą z możliwych agencją marketingową? Czy tak cię postrzegają? Jeśli na wszystkie pytania odpowiedziałaś/eś twierdząca – nie czytaj dalej. Nie musisz. Gratuluję i bardzo się cieszę.

A jeśli nie do końca odpowiedzi są twierdzące lub nie wiesz, jak na nie odpowiedzieć – czytaj dalej.

Marketing to marzenia. Obszar, w którym nie istnieje żadna granica. To tworzenie rozwiązań, oparte o kreatywność i nieograniczone możliwości. Tutaj schematy i stereotypy nie działają, a najlepsze rozwiązania marketingowe to te, których nikt jeszcze nie wymyślił. Takich szukaj i takie sprzedawaj. Działa tu normalna magia handlowa polegająca na tym, że większy wpływ na to, czy sprzedasz swoje pomysły marketingowe, ma nie to, co sprzedajesz, tylko to, jak to robisz. Jeśli skupiasz się na narzędziach marketingowych – będzie problem. Jeśli skupiasz się na efektach, jakie mogą się wydarzyć przy Twoim udziale i twojej znajomości narzędzi marketingowych – to jesteś na dobrej drodze i zmierzasz we właściwym kierunku.  

Marketing marketingu ma odpowiadać na pytanie: Jak to sprzedać? Jeśli tego nie robi, skupia się na kampaniach, grafikach, layoutach, narzędziach marketingowych itp. to nie jest marketing. To iluzja skuteczności. Sprzedaż usług marketingowych nie jest prosta. Na tym rynku jest duża konkurencja. Często klient nie wie, kogo szuka i prawdopodobnie nie do końca wie, czego chce.  To znaczy, wie. Chcę więcej sprzedaży, przychodów, klientów. Jednak inaczej to nazywa i skoro nie otrzymuje informacji – jak to zrobić, jak to sprzedać – sam stawia diagnozy, wybiera lekarstwa i stara się kupić narzędzia, zamiast efektu.

Na co zwracać uwagę, wybierając firmę oferującą usługi marketingowe?

Jeśli skuteczny marketing marketingu odpowiada na, już wcześniej postawione, pytanie „Jak to sprzedać?”, wtedy sprzedawać będzie się sam. Aby tak było, wymagane są pewne umiejętności. Po pierwsze, znajomość metod, zasad, technik i narzędzi marketingowych. Oczywiście, bez tego ani rusz. Po drugie, wiedza o tym, jak zastosowywać te metody i narzędzia? Jak dostosować pomysły, aby u konkretnego klienta przyniosły oczekiwane efekty? Czyli wracamy do sedna – ma być więcej. Czy to łatwe? Nie, ale jest to poszukiwane przez wszystkich klientów. Nie sprzedawaj narzędzi marketingowych – sprzedawaj efekty, jakie Ty, przy użyciu tych narzędzi oferujesz.

Takich ludzi, takie firmy się poleca. To najlepszy marketing marketingu, jaki znam. Innego nie ma. Każdy inny jest drogi i o wiele mniej skuteczny.


Przemysław Kalski

Handlowiec, sprzedawca z wieloletnim doświadczeniem

Certyfikowanym trenerem sprzedaży

Konsultant biznesowy

Autor książki “Nie każdemu sprzedasz wszystko, co zechcesz”

portal biznesowy, portal dla biznesu, portal ludzi biznesu

KONTAKT

Redakcja

Business Intelligence

Wydawca

Marshal Academy Sp. z o.o

Zapisz się do newslettera

Headline

Never Miss A Story

Get our Weekly recap with the latest news, articles and resources.