O kobietach i szkole przyszłości

Katarzyna Matusik-Lipiec

Kobieta, żeby móc budować dobrą i silną rodzinę, musi być kobietą, która wewnętrznie czuje się mocna i żyje w zgodzie ze sobą. To wewnętrzne spotkanie. Przekonanie o swojej własnej wartości. Jeśli je posiadamy, to powinniśmy przekazywać je innym. Jest to mocno związane z poczuciem bezpieczeństwa, które jest dla wszystkich bardzo ważne. O kobietach i szkole przyszłości opowiada Katarzyna Matusik – Lipiec, politolożka, społeczniczka, założycielka Stowarzyszenia Platforma Kobiet

Co się kryje pod słowem „kobieta”?

Katarzyna Matusik – Lipiec: Każdy ma inne doświadczenia życiowe oraz inną perspektywę patrzenia na drugiego człowieka, w tym na kobietę. Jak myślę o sobie jako kobiecie — to widzę osobę wielu sprzeczności. Jestem bardzo różnorodna wewnętrznie i w działaniu. Jeśli ktoś pyta „kim jesteś”, to z doświadczenia mogę powiedzieć, że jestem politologiem, ale również managerem. Z zamiłowania społecznikiem, samorządowcem i politykiem. Można by pomyśleć, że te wszystkie określenia wewnętrznie się ze sobą kłócą i może do siebie nie pasują, ale właśnie taką jestem kobietą.

Dlaczego kobiety są dla ciebie takie ważne?

W najmroczniejszym momencie mojego życia najbardziej pomogły mi kobiety. Tylko one mogły wiedzieć, co czuję i jakie koła ratunkowe jest mi potrzebne. Wyciągnęły mnie z sytuacji kryzysowych. Należę do osób, które wiedzą wszystko najlepiej. Dzięki ich wiedzy, zrozumieniu i otwartości, dostałam do ręki instrumenty, dzięki którym pomogłam samej sobie.

Stowarzyszenie Platforma Kobiet powstała z wewnętrznej chęci stworzenia miejsca dla kobiet. To oznaka mojej wdzięczności za to, co od nich otrzymałam. Powstało w momencie, w którym poczułam, że jestem gotowa to zrobić. Przez długi czas od momentu, kiedy odeszłam z życia politycznego, czułam, że jestem w zawieszeniu. Żyłam w świecie, w którym nie realizowała się część mnie, odpowiedzialna za dawanie. Mam od zawsze potrzebę dawania, kreacji, tworzenia nowych rzeczy. Pragnę skupiać ludzi oraz budować nowe społeczności, co powoduje, że robię rzeczy, które mogą pomóc innym.

Platforma Kobiet powstała po to, żeby być razem i realizować projekty dla kobiet, z myślą o kobietach i przez kobiety. Stowarzyszenie jest również otwarte dla mężczyzn i tacy też tam są, ale kobiety są tutaj kluczowe.

Katarzyna Matusik-Lipiec założycielka Stowarzyszenia Platforma Kobiet

Jakie projekty realizuje Stowarzyszenie Platforma Kobiet?

Mam wiele pomysłów no to, co możemy robić. Na pewno będą to projekty wspierające działania innych kobiet. Pojawią się projekty edukacyjne, które będą budować w kobietach poczucie ich własnej wartości. Tego, czego nam brakuje i tego, co jako kobiety przez pokolenia, nie dostawałyśmy.

Kobieta, żeby móc budować dobrą i silną rodzinę, musi być kobietą, która wewnętrznie czuje się mocna i żyje w zgodzie ze sobą. To jest coś, co chciałabym, żeby wybrzmiało, ponieważ jest kluczowe. To wewnętrzne spotkanie ze sobą. Przekonanie o swojej własnej wartości. Jeśli to posiadamy, to powinniśmy przekazywać je innym. Jest to związane z poczuciem bezpieczeństwa, które jest dla wszystkich bardzo ważne.

Pojawią się także działania edukacyjne, różnego rodzaju projekty o charakterze integracyjnym, ponieważ uważam, że tego nigdy za wiele. Nie zabraknie również spotkań z kulturą, które wspierają rozwój duchowy i dają energię dobroci. Ubogacają nas wewnętrznie, dając przy tym spokój, tak bardzo potrzebny w życiu.

Katarzyna Matusik - Lipiec z kobietami podczas zwiedzania Muzeum Czartoryskich

Jaką masz wizję szkoły przyszłości?

Powinna to być szkoła, w której zarówno uczniowie, jak i nauczyciele będą się czuć dobrze. Jestem przekonana, że zdrowie dzieci w dużej mierze zależy od otoczenia, w którym wzrastają. Nauczyciele, którzy mają świadomość tego, że swoją pracą, zachowaniem i emocjami wpływają na dzieci. Bardzo dużo uwagi przykładamy do metodyki nauczania, a zapominamy o tym, że kluczowym jest, w jakiej atmosferze będą się uczyć nasze dzieci.  Musimy pamiętać o tym, że w domu i w szkole ich zachowanie się różni. Stwarzamy im w domu rzeczywistość rodzinną. To, co jest w szkole, jest związane z ich otoczeniem rówieśniczym i oczekiwaniami nauczycieli. Budowanie relacji, emocji to rzeczy nienamacalne.

Jak zatem powinniśmy wspierać dzieci w edukacji?

Państwo systemowo powinno wspierać nauczycieli. Ważne jest to, w jaki sposób uczelnie wyższe będą przygotowywać do pracy w szkole. Jest bardzo dużo powiązań.  Jedno zależy od drugiego. Jednak patrzenie na to wszystko globalnie jest bardzo ważne. System budują ludzie — jednostki. Zachowanie każdego z osobna jest istotne. To, w jaki sposób uczelnie będą kształcić przyszłych nauczycieli oraz jak będą oni potem wynagradzani, będzie wpływać na to, jak system będzie realizowany.

Cały czas koncentrujemy się na tym, co nauczać, ile godzin ma być zrealizowane, zapominając, ile wymagamy od dzieci.

Dzieci mają prawo do swojego czasu i radosnego przeżywania dzieciństwa.

Katarzyna Matusik – Lipiec

Narzucając na nich liczne obowiązki, nie możemy oczekiwać, że psychicznie będą dobrze się czuły. Brakuje równowagi i świadomości.

Zdrowie psychiczne dzieci wynika ze zdrowego otoczenia, w którym przebywają. Nauczyciele oraz my sami zapominamy o tym, że nasze emocje wpływają na nie. Taki sposób patrzenia na system oświaty jest mi bardzo bliski. Uważam, że trzeba mówić o tym publicznie. Takie podejście, będzie budowało dobrą i przyjazną szkołę. Nie kolejny program „Bezpieczna Szkoła” czy podobne ‘usprawnienia’. Budowanie świadomości wśród nauczycieli i odchudzenie podstawy programowej to klucz do sukcesu.

Czy są osoby, które cię motywują, inspirują do działania?

Tak. Są nimi kobiety, bohaterki dnia codziennego. Patrzę na nie z ogromnym uznaniem. Wiele z nich jest członkiniami Stowarzyszenia Platforma kobiet. Podziwiam, w jaki sposób sobie radzą z problemami życia codziennego. To one są dla mnie największą inspiracją.

Jaką radę dasz innym kobietom?

Nie wszyscy się na wszystkim znają i nie wszyscy mają dokładnie ten sam zestaw talentów.

Rozmawiała Elżbieta Jachymczak

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Niezbędne
Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Niezbędne
Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Niezbędne
Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.

KONTAKT

Redakcja

Business Intelligence

Wydawca

Marshal Academy Sp. z o.o

Zapisz się do newslettera

Headline

Never Miss A Story

Get our Weekly recap with the latest news, articles and resources.