Otwarta bankowość — Open Banking

Otwarta bankowość to model usług bankowych, oparty na otwartych danych. Jakie obejmuje produkty i czym jest dyrektywa PSD2?

Bank jest tym elementem, który łączy wszystkie prowadzone przez nas operacje finansowe. Jego rozwój, w tym wszelkie zmiany, mają znaczny wpływ na przyszłość. Współczesna bankowość i działalność bankowa stały się integralną częścią gospodarki, technologii oraz finansów. Podczas planowania przyszłych sposobów finansowania inwestycji lub wydatkowania warto być zorientowanym w aktualnych modyfikacjach tego systemu. Czy otwarta bankowość – Open Banking to przepis na sukces?

Co nas czeka w ewolucji bankowości?

Zauważalne zmiany dotyczące technologii, finansów oraz bankowości mają znaczny wpływ na ogólny rozwój biznesowy. Świat finansów dąży do jak najpraktyczniejszego i najkorzystniejszego funkcjonowania. Największą rewolucją, która go opanowała, jest Open Banking. Rozpowszechnienie tego rodzaju schematu jest punktem docelowym w świecie bankowości. Wprowadzenie przez większość krajów tego rozwiązania na rynku finansowym zdobyło wielkie uznanie. 

Open Banking – przepis na sukces

Otwarta bankowość to model usług bankowych, oparty na otwartych danych. Obejmuje takie produkty jak bankowość i ubezpieczenia, poza zakresem płatności, które są już ujęte w dyrektywie PSD2. W ramach niej instytucje finansowe zobowiązują się do zapewnienia dostawcom zewnętrznym dostępu do danych klienta i informacji o koncie, za wyraźną zgodą klienta. Pozwala to na rozwój nowych, innowacyjnych produktów i usług. Klienci mogą je wykorzystać do lepszego zarządzania jego finansami.

Jedną z zalet otwartej bankowości jest kontrola nad swoimi danymi, którą otrzymują klienci.

Mogą dokonać wyboru dostawców zewnętrznych, którym udostępniają swoje dane wraz z możliwością natychmiastowego cofnięcia dostępu. Kreuje to wzrost zaufania w relacji między instytucją finansową a klientem.

Kolejną pozytywną cechą tego schematu bankowości jest wzrost konkurencji na rynku finansowym. Skutkuje to wzrostem jakości usług i produktów oraz większą możliwością wyboru przez klienta. Łączy się to również z obniżeniem cen. Istnieje jednak potencjalne ryzyko, które niesie ze sobą otwarta bankowość. Jest nim potencjalne naruszenie danych oraz ataki cybernetyczne. Jednak, aby zminimalizować takie zagrożenie, trzeba stosować odpowiednie środki bezpieczeństwa. 

W Polsce model otwartej bankowości funkcjonuje od 2019 roku. Obecnie cieszy się pozytywnym odbiorem wśród społeczeństwa. Jego dalszy rozwój zapowiada się obiecująco. Z opublikowanych badań Masterclass wynika, że aż 72 % Polaków zadowalająco ocenia możliwości Open Banking.

Źródło: https://www.mastercard.com/news/europe/pl-pl/centrum-prasowe/informacje-prasowe/pl-pl/2020/sierpien/badanie-mastercard-72-klientow-bankow-w-polsce-zainteresowanych-uslugami-finansowymi-opartymi-na-otwartej-bankowosci

Otwarta bankowość, a wpływ na rynek kredytowy

Pomimo rozwijającego się dopiero modelu otwartej bankowości, jest już łatwo zauważalny spory wpływ, który ma on na polski rynek kredytowy. Jednym z najbardziej oczywistych sposobów jest zwiększona dostępność produktów kredytowych, które są dopasowane do specyficznych potrzeb poszczególnych klientów, a nie ogółu społeczeństwa.

Jest to możliwe ze względu na udostępnienie niezależnym programistom dostępu do danych finansowych klientów w niespotykany wcześniej sposób. Kolejnym sposobem, w jaki otwarta bankowość wpływa na polski rynek kredytowy, jest zwiększona konkurencja, którą kreuje.

Nowe podmioty wchodzące na rynek mają możliwość szybkiego i łatwego dostępu do tych samych danych klientów, z których od lat korzystają gracze o stałej pozycji. Takie warunki skutkują zwiększeniem konkurencji, która korzystnie wpływa na korzyści konsumentów, w postaci niższych stóp procentowych i lepszych możliwości. Wpływ otwartej bankowości na rynek kredytowy najprawdopodobniej stale będzie się zwiększać w przyszłości, jeżeli model ten stanie się w wyższym stopniu powszechny.

Autor: Sekcja Dziennikarska Krakowskiego Koła Ekonomicznego | Maciej Bylica, Julia Cios, Barbara Kowalczyk

Korekta i redakcja tekstu: Zofia Kwiecińska

KONTAKT

Redakcja

Business Intelligence

Wydawca

Marshal Academy Sp. z o.o

Zapisz się do newslettera

Headline

Never Miss A Story

Get our Weekly recap with the latest news, articles and resources.