Strategia marketingowa a marka osobista

Chess game business strategy concept
Strategia to pewnego rodzaju mapa, która pozwoli Ci się zorientować, gdzie jesteś obecnie, jaki jest cel Twojej podróży. Czy małe przedsiębiorstwa rzeczywiście nie potrzebują strategii? Dlaczego Twoja marka powinna posiadać strategię? Jak wygląda proces tworzenia strategii?

Sporo osób słysząc słowo strategia marketingowa, kojarzy ją z opasłym dokumentem, zawierającym w większości niezrozumiale dane, który zalega na półce, obrastając kurzem. Strategia kojarzona jest także z dużymi przedsiębiorstwami mającymi zasięg międzynarodowy, dla których jest ona powinnością. Niewielkie firmy działające lokalnie, składające się z właściciela i jednego, dwóch pracowników nie potrzebują strategii, bo przecież wszystko jest „w głowie” właściciela. Czy małe przedsiębiorstwa rzeczywiście nie potrzebują strategii? Dlaczego Twoja marka powinna posiadać strategię? Jak wygląda proces tworzenia strategii?

Strategia w małej firmie

Jeśli jesteś właścicielem jedno lub kilkuosobowej firmy to strategia jest Ci niezbędna. Myśląc poważnie o budowaniu swojej marki, zaistnieniu w świadomości odbiorców, dotarciu do odpowiedniej grupy klientów, osób skłonnych kupić Twój produkt czy usługę, musisz mieć plan jak to zrobić. Strategia to pewnego rodzaju mapa, która pozwoli Ci się zorientować, gdzie jesteś obecnie, jaki jest cel Twojej podróży i jakie punkty po drodze na Ciebie czekają. Dlatego, aby bezpiecznie dotrzeć do celu i nie pogubić się po drodze, potrzebujesz szczegółowego planu działania. Kiedy dopiero zaczynasz, potrzebujesz strategii, aby określić, kim chcesz stać się jako marka. Jakie cele chcesz realizować, czym się wyróżnić na rynku, kim będzie Twoim odbiorcą oraz jak do niego dotrzesz? Na początku działalności jest również ważne, aby uświadomić sobie, kto jest twoją bezpośrednią konkurencją, jak i gdzie działa, w jaki sposób komunikuje się z  odbiorcami.

Jeśli nie przeprowadzisz analizy konkurencji, może się zdarzyć, że  nieświadomie powielisz działania podobnych do siebie podmiotów.

Jeśli przed pokazaniem się światu dobrze rozeznasz się na rynku, określisz cele i grupę docelową, unikniesz chaosu niespójności, a co za tym idzie nerwów rozczarowań i strat finansowych.

Twoja marka też potrzebuje strategii

Często przychodzą do mnie klienci zniechęceni brakiem rezultatów podejmowanych działań. Z zapałem budują swoją markę, mają swoje produkty, pięknie zaprojektowane logo i identyfikację wizualną. Posiadają nawet kilka tysięczną grupę obserwujących na Facebooku, piszą treści na bloga, opłacają reklamy, prowadzą live’y i webinary. To wszystko nie przekłada się na zaangażowanie pod postami, a na przygotowywany miesiącami kurs zapisuje się ledwie kilka osób. Zadają sobie wtedy pytanie: Co robię nie tak? Gdzie popełniam błąd? Dlaczego tak mało osób reaguje na moje działania?

W trakcie przeprowadzania audytu, dotychczasowych działań, okazuje się, że klienci wyciekają niczym woda przez sito. Źle skonstruowane są lejki sprzedażowe, niepoprawnie uzupełnione profile w mediach społecznościowych czy mało intuicyjnie lub nawet niedziałające  strony internetowe, to główne przyczyny problemów wielu przedsiębiorców. Dlatego Twoja firma też potrzebuje strategii.

Proces budowania strategii

Strategia to nie tylko zbieranie danych o konkurencji i analiza techniczna stron czy profili w mediach społecznościowych. To przede wszystkim działanie na głębszym poziomie. Określenie DNA marki, tego kim jest, jakie ma wartości, co sobą reprezentuje, dlaczego robi to, co robi, jaka jest jej misja oraz jaki cel chce zrealizować. Jakie emocje wzbudza Twoja marka? Jaki obraz rysuje w głowach (i sercach) klientów? Dlaczego Twój klient miałby kupować właśnie u Ciebie, a nie u konkurencji? Co Cię wyróżnia? Odpowiedzi na te pytania pozwolą znaleźć wyróżnik marki i zbudować skuteczną strategię dla niej.

Jeśli chcemy zbudować wyjątkową markę zapadającą w pamięć, wyróżniającą się i uwielbianą przez naszych odbiorców, potrzebujemy dostosować nasz przekaz do oczekiwań grupy docelowej.

Dać naszym klientom to, czego potrzebują, rozwiązać ich problemy, ale i dać poczucie czegoś wyższego większego, jak na przykład poczucie bezpieczeństwa czy przynależności, działania w słusznej sprawie. Aby to określić, należy poznać dogłębnie swoją grupę docelową nie tylko dane demograficzne jak wiek, płeć czy miejsce zamieszkania, ale i  wartości, jakimi się kieruje, jakie stoją przed nią wyzwania, czego pragnie, czego się obawia, jakie ma obiekcje oraz jak zachowuje się w świecie cyfrowym.  W tym celu tworzy się tzw. persony, czyli spersonalizowany obraz idealnego klienta.

Dobrze opracowana strategia pozwala nam ustalić i trafić z naszym komunikatem wprost do odbiorców, a tym samym chroni nas przed stratami spowodowanymi kierowaniem źle dobranej komunikacji do błędnie grupy odbiorców. Strategia pozwala zaplanować komunikację (werbalną i wizualną), czyli wszystko to, co „widzi” nasz klient przy kontakcie z naszą marką. To wszystko powinno być przemyślane i  spójne.

Korzyści z posiadania strategii w budowaniu marki

Przede wszystkim pozwala uniknąć strat związanych ze źle opracowanym produktem czy usługą, który nie będzie się sprzedawał. Chroni nas przed błędnie skierowanym komunikatem czy reklamą. Strategia pozwala nam wyróżnić się, zbudować odpowiednią świadomość naszej marki w głowach naszych odbiorców oraz odpowiednio zadbać o ich potrzeby na każdym etapie kontaktu z marką.  To sprawia, że klient jest zadowolony z naszych produktów i usług, chętnie kupuje po raz kolejny oraz poleca nas dalej. 

Strategia jest nieocenionym przewodnikiem wewnątrz organizacji. Pozwala określić precyzyjne działania w czasie, daje jasne wytyczne, co gdzie i kiedy powinno się zadziać, aby osiągnąć zamierzone cele. Powoduje ujednolicenie komunikatu marketingowego oraz ustalenie schematów sprzedażowych. Daje też jasne wytyczne naszemu zespołowi i współpracownikom.

Budowanie silnej marki można porównać do budowania relacji partnerskich od pierwszego spojrzenia, ekscytacji, pierwszej randki aż do budowania trwałego, opartego na zaufaniu związku. W tym porównaniu strategia to taki zbiór wytycznych, ustalający jak ubrać się w zależności od okazji, co interesuje naszą wybrankę, jakie tematy poruszać i kiedy.

Jeśli  w ten sposób  popatrzysz na strategię, to gwarantuję, że stanie się ona fascynującym dokumentem, do którego będziesz zaglądać bardzo często i nie pozostawisz jej na półce.


strateg marki

Lucyna Malik

Strateg marki | Mentor | Konsultant marketingu online

Po kilkunastu latach pracy na etacie postanowiłam zaryzykować, pójść za głosem serca i stworzyć swój własny biznes oparty na pasji. Tak powstały marki pasjawbiznesie.pl i pasjawpracy.pl, gdzie pomagam przedsiębiorczym kobietom urzeczywistnić marzenia o własnej dobrze prosperującej firmie opartej na pasji. Uczę prowadzić i skalować biznes online. Tworzę strategie marketingowe szyte na miarę i pomagam w ich skutecznym realizowaniu.

 www.pasjawbiznesie.pl

Headline

Never Miss A Story

Get our Weekly recap with the latest news, articles and resources.