Trudne sytuacje, a sposoby radzenia sobie z nimi

trudne sytuacje
Trudne sytuacje wymagają podjęcia konkretnych działań i znalezienia konstruktywnych rozwiązań. Co możesz zrobić, żeby wziąć sprawy w swoje ręce i pomóc sobie? | Katarzyna Słomska

Spotkało cię coś przykrego? Masz problem, z którym nie możesz sobie poradzić? Trudne sytuacje wymagają podjęcia konkretnych działań i znalezienia konstruktywnych rozwiązań. Co możesz zrobić, żeby nie siedzieć, nie płakać i nie chować głowy w piasek, za to wziąć sprawy w swoje ręce i pomóc sobie?

Odważ się stawić czoła trudnym sytuacjom

Powiedz sobie: jestem tu i teraz, akceptuję problem, zdarzenie, nawet gdy go nie rozumiem, kreuję dobre myśli. Wierzę, że wszystkie problemy, wyzwania, trudne sytuacje czegoś mnie uczą. A ja z kolei znajdę przynajmniej jedno rozwiązanie dla tej sytuacji, w której teraz jestem. 

Zadaj sobie pytanie: co może stać się najgorszego, gdy podejmę działanie, którego się boję. Co będzie gdy pójdę do szefa i przyznam się do błędu lub poproszę o podwyżkę? Co może się stać, gdy porozmawiam ze swoim klientem o zmianie warunków umowy czy powiem partnerowi o swoich emocjach? A co jeśli zaakceptuję fakt, że nakrzyczałam na dzieci, bo mam dzisiaj gorszy dzień i jestem zmęczona? Gdy wykażę się asertywnością i powiem „stop”? Jeżeli poczuję się wykorzystywana, odważę się i powiem swoje zdanie w gronie osób, które cenię? A co gdy złożę projekt, który przygotowałam, ale nie wierzę, że wygram konkurs…? 

Pracuj z kartką i długopisem

To naprawdę cudowne narzędzie – uwierz mi na słowo i spróbuj, a zobaczysz, jak może zmienić twoją perspektywę. 

  1. Wypisz na kartce fakty. Opisz sytuację – krótko i rzeczowo, tzn.: uszkodziłam samochód, zgubiłam klucze do mieszkania, zapomniałam o spotkaniu, nie oddałam w terminie raportu…
  1. Napisz, co możesz zrobić, żeby to naprawić. Zapisz wszystkie pomysły, jakie przychodzą ci do głowy, nawet gdy wydają ci się głupie, nierealne, naiwne.
  1. Napisz przy każdym rozwiązaniu ryzyka. Wynotuj wszystkie możliwe opcje, sytuacje, które przychodzą ci do głowy, które mogą się zadziać z negatywnym skutkiem tego działania. Jeśli możesz — oceń skalę tego ryzyka od 1 do 5. 
  1. Wybierz najlepsze rozwiązanie i działaj. Zmiany same się nie dokonają, do tego potrzebny jest plan działania (masz już rozwiązania na kartce) i teraz tylko trzeba zacząć wcielać je w życie.

Medytuj

Bez względu na to czy myślisz, czy potrafisz medytować, czy nie, medytacja zawsze pomaga i każdy potrafi to robić. Wystarczy znaleźć ciche i spokojne miejsce, gdzie nikt nie będzie ci przeszkadzał. Wystarczy wyciszyć się, zrelaksować, skupić na oddechu lub jednym dźwięku w otoczeniu, na jednym przedmiocie. Możesz też skorzystać z medytacji prowadzonej, którą znajdziesz w internecie na kanale YouTube. 

Medytacja wycisza umysł i serce, uspokaja emocje. Medytuj z intencją wdzięczności za to, co dzisiaj masz lub z intencją rozwiązania problemu, otrzymania odpowiedzi, wsparcia w sytuacji, w której się znalazłaś. Nawet 15 minut dziennie sprawi, że poczujesz się lepiej, lżej, swobodniej. A kto wie, może przyjdzie do ciebie odpowiedź na zadane pytanie.

Prowadź dziennik wdzięczności

Jest to jedno z najmocniej działających narzędzi, jakie można sobie wyobrazić. Najważniejsze jest to, na czym skupiasz uwagę. Im więcej myślisz o negatywnych rzeczach, tym bardziej i w większej ilości je przyciągasz. Skupiając się na pozytywnych aspektach życia, przyciągasz ich więcej do siebie. Szklankę można widzieć do połowy pustą lub do połowy pełną – do ciebie należy wybór. Masz wolną wolę i to ty decydujesz o tym, jaką perspektywę patrzenia i myślenia obierzesz. Zapisując myśli dotyczące sukcesów lub wdzięczności za to co już masz, za ludzi, którzy są wokół ciebie, za to co dobrego ci się w danym dniu przytrafiło lub komu ty mogłaś pomóc, zapisujesz je w swojej podświadomości i zmuszasz mózg do kreowania coraz więcej takich pozytywnych myśli na temat swojego życia. Dzięki temu twoje życie zaczyna się zmieniać dokładnie w taki sposób, w jaki zapisujesz swoje myśli w dzienniku. 

Prowadź dziennik sukcesów

Nie masz co wpisać? Usiądź, weź głęboki wdech. Popatrz na cały dzień, który dzisiaj minął, wczorajszy, tydzień … Każdego dnia jesteś w stanie napisać kilka sukcesów, które dzisiaj osiągnęłaś. Wstałaś 15 minut wcześniej niż zwykle – brawo! Pogratuluj sobie, mogłaś przekręcić się na drugi bok i spać dalej. Nie zjadłaś batona wieczorem – mega wyczyn! Pogratuluj sobie i koniecznie zapisz w dzienniku. Wyszłaś na półgodzinny spacer, wygospodarowałaś 15 minut na ćwiczenia – znowu sukces, gratulacje! Zrealizowałaś trzy zadania z pięciu zaplanowanych na dzisiaj – fantastycznie! Ważne, że zrobiłaś te trzy zdania, czasami tak bywa i doceń to, co już ogarnęłaś, zamiast skupiać się na tym, czego nie udało Ci się zrealizować.

Decyzja, w którą stronę patrzysz, determinuje całe twoje życie. Jeżeli w porażce, trudnej sytuacji dostrzeżesz szansę na zmianę i skupisz się na tej możliwości, na zmianie, która się dokonuje i na tym procesie – z czasem trudne sytuacje nie będą dla ciebie koszmarem, a normalnymi wyzwaniami dnia codziennego.

Siła tkwi w nas

Niepowodzenia tworzą ludzi albo ich łamią

Scarlett O’Hara z “Przeminęło z wiatrem”

Główna bohaterka powieści “Przeminęło z wiatrem”, Scarlett O’Hara, była dla mnie ikoną siły, ambicji i dumnej kobiety, która nigdy się nie poddawała. Każdego dnia możesz zmienić swoje życie, wykorzystując narzędzia, które opisałam dla ciebie powyżej i zmieniając swoje nastawienie. Nie zawsze masz wpływ na to, co się wydarzyło, ale masz wpływ na to, w jaki sposób odbierasz trudne sytuacje i co dalej z nimi zrobisz. W ten sposób sama decydujesz o tym, jakie będzie twoje życie. 


Napoleon Hill powiedział: „Życie jest jak taksówka – licznik bije bez względu na to, czy się dokądś udajesz, czy też stoisz w miejscu”. Dlaczego więc nie warto po prostu odpalić silnik i na przekór wszystkiemu włączyć pierwszy bieg i ruszyć do przodu? Kto wie, co czeka cię za kolejnym zakrętem, na kolejnej prostej? To od ciebie zależy, czy będziesz stać w miejscu i biernie poddawać się życiu, czy weźmiesz sprawy w swoje ręce i zaczniesz kreować swoje życie tak, jak tego chcesz, na przekór przeciwnościom.


Katarzyna Słomska

Redaktorka i korektorka tekstów

Coach

Trener rozwoju osobistego

Facylitator John Maxwell Team

Portal biznesowy portal dla biznesu portal ludzi biznesu


 Skład i redakcja tekstu: Kateryna Kuskova

Headline

Never Miss A Story

Get our Weekly recap with the latest news, articles and resources.