Webwriting – 5 zasad tworzenia skutecznych treści w sieci

Webwriting, czyli tworzenie skutecznych treści w sieci jest obecnie bardzo pożądaną umiejętnością. Jakie są zasady webwriting'u? Kim jest PERSONA? I dlaczego układ i struktura treści ma duże znaczenie?

Webwriting, czyli tworzenie skutecznych treści w sieci jest obecnie bardzo pożądaną umiejętnością. Wykorzystują ją dziennikarze, ludzie związani z marketingiem, przedsiębiorcy. Prowadząc sklep internetowy czy bloga również powinieneś mieć wiedzą, jak skutecznie pisać w sieci. Tworząc treści do Internetu, często piszemy tak, jakby to było zwykłe pisanie na języku polskim. Okazuje się jednak, że tutaj potrzebne są inne działania, dzięki którym Twój wpis, post, artykuł będzie odpowiednio wysoko pozycjonowany. Jakie są zasady webwriting’u? Kim jest PERSONA? I dlaczego układ i struktura treści ma duże znaczenie?

Określ do kogo kierujesz swoją treść

webwriting - zasada - persona

Każda treść jest swoistym rodzajem rozmowy z drugą osobą. Również ten artykuł ma swojego odbiorcę – Ciebie. Kim jesteś? Jesteś uosobieniem PERSONY. Została ona stworzona przeze mnie po to, abym wiedziała, w jaki sposób mam pisać. Moja PERSONA to przedsiębiorca/czyni. Osoba związana z biznesem. Prowadząca własną działalność gospodarczą lub myśląca o jej założeniu. Może mieć sklep internetowy, własny portal lub blog, pracuje w mediach albo w korporacji. Tworzy nowe i kreatywne rozwiązania. Głównie kobieta, choć czasem również mężczyzna. Wiek w przedziale 25-44 lat. Mieszka w dużym mieście. Jest aktywna zawodowo lub czasowo przebywa na wolnym. Ma rodzinę i dzieci. Lubi się dokształcać. Czytać książki i artykuły. Szanuje rzetelne źródła wiedzy. W czasie wolnym odpoczywa na łonie natury lub aktywnie uprawia sport. Nie boi się wyzwań. Jest odważna. Zna poczucie własnej wartości lub do niego dąży. Jest niezależna i ceni sobie wolność.

Po pierwsze pamiętaj, że tworzenie PERSONY odbywa się dla każdego produktu/usługi, który oferujesz. Nie ma jednej uniwersalnej persony dla Twoje aktywności w sieci.

Po drugie PERSONA “żyje” i się zmienia. Zaglądaj do niej co jakiś czas i zobacz, jak ją ulepszyć.

Po trzecie zadbaj o najmniejsze szczegóły. Spraw, aby była ona najwierniejszym obrazem Twojego odbiorcy.

Odwrócona piramida w webwriting’u – 80/20

Tworzenie skutecznych treści w sieci, czyli webwriting podlega pewnym regułom. Jedną z nich jest stosowanie odwróconej piramidy. Chodzi o to, aby już w pierwszych zdaniach, we wstępie, zwanym leadem zawrzeć 80% publikowanej treści. Wstępniak to najczęściej ok 20% całego tekstu. Jego długość powinna zawierać ok. 550 zzs. Mój ulubiony skrót, który bardzo często pojawia się przy okazji tworzenia różnych treści do Internetu, a jednak nie każdy go zna.

Skrót “zzs” to znaki ze spacjami. Informację o nich znajdziesz w każdym pliku tekstowym, typu Word.

Najczęściej na dole lub w statystykach. Przy webwriting’u takie informacje są bardzo ważne. Tworząc wpis na bloga, teksty pod zaplecza, opisy kategorii czy artykuły konstruujemy tak materiał, aby u góry znajdowały się najważniejsze informacje. W środku, w rozwinięciu tematy pojawiają się szczegóły. Na koniec zostawiamy wątki poboczne, mało istotne na tle całego wpisu. Lead dobrze jest zakończyć np. 3 pytaniami lub zachętą do dalszego czytania.

Pisz konkretnie i wyczerpująco

W tej zasadzie najlepiej sprawdza się reguła KISS (ang. Keep It Simple, Stupid), dosłownie zrób to prosto, idioto. Według tej zasady pisane zdania powinny być krótkie i proste. Dobre narzędzia SEO są w stanie podpowiedzieć nam, czy zdanie ma odpowiednią długość. W teście nie stosujemy “wypełniaczy”, czyli zbędnych słów. Ma być konkret. Stosujemy wypunktowania, ramki, wyróżnienia. W sieci nie czytamy, lecz skanujemy tekst. Dlatego powinien być on napisany prostym językiem, który dla każdego będzie zrozumiały. W jednym śródtytule (w tym tekście jest to każda zasada) poruszamy jeden temat. Tworząc treści w sieci, zwracaj się do swojego odbiorcy w sposób bezpośredni, jakbyś z nim rozmawiał face to face. Każdy materiał ma być napisany w sposób wyczerpujący, aby Twój czytelnik nie miał potrzeby szukania dalej. Po napisaniu całości przeczytaj tekst na głos. Sam ocenisz, czy to, co napisałeś, nadaje się do czytania.

Zadbaj o strukturę treści – webwriting

Struktura jest tym, co przyciąga uwagę Twojego odbiorcy. Jak już wspomniałam, w sieci nie czytamy, a skanujemy wzrokiem tekst. Dlatego jego układ ma ogromne znaczenie. Spójrz na tekst, który właśnie czytasz. Ułożyliśmy go w sposób prawidłowy. Wskaźnik czytelności świeci się na zielono. Ty tego nie widzisz, ale tak jest. Po pierwsze każdy śródtytuł został zamieniony na odpowiedni nagłówek. Po drugie wyróżniony jest on dodatkowo kolorem, który jest spójny z barwami naszego loga. W dalszej kolejności każdy akapit napisany jest o podobnej objętości liter. Zamieszczone są zdjęcia z właściwymi opisami. Pojawiły się wyróżnienia. Nie ma punktorów czy ramek, bo to zaciemniłoby obraz. Co za dużo, to nie zdrowo. Każdy opracowywany przez nas tekst ma dokładnie taką strukturę. To ona pozwala nam na wysokie pozycjonowanie się w sieci. Chcesz dowiedzieć się, jak robić to skutecznie?

SEO kluczem do sukcesu

SEO – ciągle o nim słyszymy. Słowa kluczowe, frazy kluczowe, link wewnętrzne i zewnętrzne, atrybuty alt obrazków. Większość z tym wyrażeń dla codziennego użytkownika Internetu jest zupełnie obca. Czasem nawet dla przedsiębiorców, który realizują swój biznes w sieci to słowa z kosmosu. Jednak dzięki znajomości nie tylko tych słów, ale ich praktycznemu wykorzystaniu, Twoje teksty nabierają wartości dla czytelników i robotów Googla. To im mamy dostarczać takie materiały, które spowodują, że to właśnie Twoja firma znajdzie się w pierwszej dziesiątce wyszukiwań po wybranym słowie lub frazie kluczowej. O to właśnie dziś chodzi. Czas, jaki spędzamy w Internecie, jest ogromny. Informacji jest tam cała masa. Co zrobić, aby odbiorca trafił właśnie do Ciebie? Zadbaj o SEO i zdobądź praktyczne umiejętności tworzenia skutecznych treści w sieci. Webwriting jest przyszłością. Bez niego Twoja aktywność w sieci nie ma sensu. Bo po co pisać, skoro i tak nikt do tego nie dotrze i nie przeczyta.

Jeśli ten materiał był dla Ciebie wartościowy, zostaw komentarz.

Jeśli temat webwriting’u ma dla Ciebie znaczenie i chcesz pisać tak, jak ja szybko i dobrze, przyjdź na praktyczny warsztat. Spotykamy się online, bo tylko tak będziesz mógł poznać tajniki skutecznego pisania w sieci.

Zapraszam serdecznie

Red. Elżbieta Jachymczak, dziennikarka ekonomiczna, redaktor naczelna portalu Business Intelligence, ekspertka od skutecznego budowania marki przy użyciu mediów i webwriting’u. Mentorka biznesu. Prezes Zarządu Akademii Kobiecej Przedsiębiorczości.

Nagranie bezpłatnego webinaru Webwriting, czyli tworzenie skutecznych treści w sieci możesz obejrzeć TUTAJ

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Niezbędne
Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Niezbędne
Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Niezbędne
Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.

KONTAKT

Redakcja

Business Intelligence

Wydawca

Marshal Academy Sp. z o.o

Zapisz się do newslettera

Headline

Never Miss A Story

Get our Weekly recap with the latest news, articles and resources.