Czy każdy biznes można prowadzić online?

Co zrobić, żeby przetrwać trudniejsze momenty w prowadzeniu działalności? Czy posiadanie kilku różnych możliwości biznesowych to właściwy kierunek działania?

Prowadząc własny biznes, od wielu lat nauczyłam się, że dywersyfikacja ryzyka jest bardzo ważna. Stanie na czterech nogach to filozofia pozwalająca na stabilność małych i średnich firm, ale i w dużych bardzo dobrze się sprawdza. Zmieniająca się rzeczywistość zmusza nas czasem do weryfikacji podejmowanych działań, planów i wizji firmy. Od dawna mówi się, że biznes jest w Internecie. W dzisiejszej sytuacji zadajemy sobie pytanie: Czy każdy biznes można prowadzić online? Co zrobić, żeby przetrwać trudniejsze momenty w prowadzeniu działalności? Czy posiadanie kilku różnych możliwości biznesowych to właściwy kierunek działania?

Business online

Czy każdy biznes można prowadzić online?

Weźmy dla przykładu kilka różnych branż, żeby lepiej zobrazować możliwość prowadzenia biznesu online.

Branża gastronomiczna – restauracje, stołówki

Całość działalności restauracji prowadzona jest w oparciu o bieżące dostawy produktów (warzyw, owoców i półproduktów). Posiłki przygotowane są na miejscu przez szefów kuchni. Wszystko opiera się o klientów, którzy odwiedzają restaurację. Jak poradzić sobie w sytuacji, kiedy nie możemy wychodzić z domu? Jak restauratorzy mogą poradzić sobie z brakiem klientów, a co za tym idzie brakiem przychodów? Skoro taka sytuacja dotyczy całego społeczeństwo to również nasi dostawcy nie mogą dostarczać nam towaru. W związku z tym, koszty nieco spadną, ale nie za dużo, ponieważ pozostają cały czas koszty stałe, które czy zarabiamy czy nie, należy ponieść. Propozycją na czas braku aktywności restauracji może być przeniesienie gotowania do Internetu. Być może niektórym może wydać się to dziwne, ale nie każdy potrafi gotować. Może ten czas szefowie kuchni zechcą wykorzystać na nagranie filmów, jak gotować zdrowo, szybko i z dostępnych w domu produktów. Innym rozwiązaniem mogą być Wasze produkty na wynos lub z bezkontaktową dostawą do klienta. Pamiętajcie, to tylko propozycja przykładowego rozwiązania.

Branża modowa – sklepy odzieżowe, projektanci mody, osobiste stylistki

W rozmowie z jedną z Bohaterek mojej książki Olą Świąder wpadłyśmy na pomysł jak branża modowa może sobie poradzić w trudnym czasie braku spotkań osobistych. Ola jest osobistą stylistką i brafitterką. Większość swoich usług prowadzi w realu, jednak teraz skupiła się na konsultacjach online. Przegląd szafy przez Skype to bardzo dobre rozwiązanie. Analiza kolorystyczna może zostać zrobiona na kartach kolorystycznych, które są elektroniczne i gdzie po wgraniu zdjęcia możemy dopasować odpowiedni typ kolorystyczny. Projektanci mody wykorzystują ten czas na tworzenie nowych stylizacji i kolekcji. Jeśli nie teraz, to kiedy? To czas twórczego myślenia. Sklepy odzieżowe, które posiadają asortyment na stanie, mogę sprzedawać go w Internecie, nawet jeśli nie mają swoich sklepów online. Jest wiele miejsc w sieci, gdzie można dokonywać transakcji. Odbiór i dostawa oczywiście cały czas w terminie.

Co zrobić, żeby przetrwać trudniejsze momenty w prowadzeniu działalności?

Nie ma takiej branży, w której możemy powiedzieć, że jest najtrudniej. Każdy, kto prowadzi własną firmę, zostaje dotknięty w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego.

Branża budowlana – składy budowlane, deweloperzy, remonty

Rozpoczęta budowa domu i co dalej? Wszystko zależy od tego czy budujemy sami, czy korzystamy z firm budowlanych. Obecna sytuacja zakazuje skupisk ludzi, w celu ograniczenia ilości przypadków zakażenia. To, co może zostać zrobione i nie wymaga dużej ilości ludzi, to jest możliwe do zrobienia. Znajomy, który posiada firmę remontowo-budowlaną powiedział, że płytki w łazience klienci nadal chcą, żeby im wykonywać. Decyzja o tym, czy to zrobię, zależy już tylko ode mnie. Natomiast czas przestoju wykorzystuję na przejrzenie swoich realizacji, uporządkowanie ich i umieszczenie na moim profilu w mediach społecznościowych. To dobry czas na promocję siebie i swoich usług. I ja się z nim zgadzam. Jak mówi Ilona Adamska w mojej książce:

„Reklama, aby była skuteczna, musi być długotrwała i cykliczna. (…) Zdarza mi się spierać z moimi klientami, że nie wolno zawieszać działań marketingowych np. na okres wakacji, świąt czy ferii. To właśnie podczas wakacji, ferii czy świąt Twoi klienci mają czas na czytanie prasy. Jeśli uśpisz działania marketingowe na trzy miesiące, to przy dzisiejszej konkurencji na rynku Twój klient bardzo szybko o Tobie zapomni”.

Branża eventowo-szkoleniowa – konferencje, szkolenia, wykłady

To jedna z tych branż, w której działania codzienne są prowadzone równolegle w realu, jak i w sieci. Moja sala szkoleniowa w obecnej sytuacji została zamieniona na platformę szkoleniową. Dobrze, że o niej pomyślałam na początku prowadzenia mojej działalności. Była „uśpiona”, a teraz stała się potrzebna. Wszystkie szkolenia, warsztaty czy treningi realizujemy zgodnie z harmonogramem w wersji online. Wykłady zaplanowane na najbliższych eventach zostały przeniesione na termin późniejszy, a te, które mogły być zrealizowane online odbywają się w zaplanowanym terminie.

Czy posiadanie kilku różnych możliwości biznesowych to właściwy kierunek działania?

Jak wspominałam w #10 Biznesowych Poradach dla Przedsiębiorczych Kobiet na YouTube stanie na czterech nogach, to filozofia, która bardzo pomaga w prowadzeniu biznesu. Dziękuję Sieci Przedsiębiorczych Kobiet za przekazanie mi tej wiedzy w Programie Akceleracyjnym „Biznes w Kobiecych Rękach”, w którym miałam przyjemność uczestniczyć, i w którym powstała moja redakcja i wydawnictwo.

Branża dziennikarska – media, radio, gazeta, telewizja

Media były, są i będą. Jakakolwiek forma przekazywania informacji zawsze będzie istniała. Dziennikarze radiowi i telewizyjni w obecnej sytuacji mają nawet więcej pracy niż zazwyczaj. Społeczeństwo potrzebuje PRAWDZIWYCH I RZETELNYCH informacji. Media są nam bardzo potrzebne, ale tylko te, które wiarygodnie przekazują najnowsze doniesienia z kraju i ze świata. Jako dziennikarka ekonomiczna cały czas śledzę na bieżąco sytuację, nie ulegając panice, a informacje czerpię tylko z wiarygodnych serwisów. Sama dzielę się wiedzą o sytuacji ekonomicznej. Analizuję i wysuwam wnioski, z których możesz korzystać.

Branża finansowa – instytucje finansowe i ubezpieczeniowe

Jak już zrobiło się źle, to pierwszą myślą, która się pojawiła u wielu osób, to ta, czy moje finanse są bezpieczne oraz czy mam dobre ubezpieczenie. Sabina Olesiak, Agent Ubezpieczeniowy, Bohaterka mojej książki mówi tak: „Jestem dumna z tego, że moi klienci mają ubezpieczenie na “wagę złota”, że w sytuacjach kryzysowych, (…) nie muszą martwić się o przyszłość swoich bliskich, (…) ani o źródło finansowania kosztów leczenia. Swój zawód Agenta Ubezpieczeniowego wykonuję z DUMĄ i PASJĄ. To na moich barkach leży odpowiedzialność za rozmowę i pomoc tym, których życie postawiło przed bardzo trudnym wyzwaniem.” Odpowiednie zabezpieczenie w postaci polisy ubezpieczeniowej pozwala nam spać spokojnie. Obecnie agenci ubezpieczeniowi oraz pracownicy instytucji finansowych pracują zdalnie. Prowadzą rozmowy z klientami, a uszyte na ich miarę rozwiązania dostarczają w formie mailowej.” Dziękuję Sabinie, że zadbała o moje bezpieczeństwo i idealnie dopasowała polisę do moich potrzeb. Jako bankowiec z ponad 15-letnim stażem rekomenduję płatności bezgotówkowe. System finansowo-bankowy jest stabilny. Gorszy byłby wirus, który buszowałby w Internecie. 

Jak widać, w dobie chwilowego spowolnienia, można przenieść swój biznes do sieci. Wszystko zależy od naszej kreatywności, chęci do działania, naszego optymizmu oraz wiary w lepsze jutro.

KONTAKT

Redakcja

Business Intelligence

Wydawca

Marshal Academy Sp. z o.o

Zapisz się do newslettera

Headline

Never Miss A Story

Get our Weekly recap with the latest news, articles and resources.