Media społecznościowe stały się naturalnym środowiskiem przebywania wielu milionów ludzi. Jest to miejsce, w którym użytkownicy poszukują rozrywki, utrzymują relacje oraz poszukują informacji. Portale typu Facebook, Instagram czy Linkedin posiadają ogromne grona odbiorców, a jednocześnie przez to stają się jednym z najskuteczniejszych miejsc do pozyskiwania potencjalnych klientów. Stąd powstał nowy odłam marketingu, jakim jest marketing społecznościowy?
Na czym polega social media marketing?
Marketing społecznościowy podejmuje różne działania reklamowe i strategie, które rozgrywają się w social mediach. Czynności te są skoncentrowane na promocji usług i produktów w taki sposób, aby generować ruch wokół firmy w Internecie oraz pozyskiwać klientów. Możemy wyróżnić cztery podstawowe zadania marketingowe na portalach społecznościowych.
- Budowanie i podtrzymywanie dobrych relacji z użytkownikami mediów — każdy z nich może zostać naszym potencjalnym klientem.
- Przyciąganie uwagi Internautów — im ciekawiej poprowadzone akcje, tym więcej ludzi będzie zainteresowanych firmą.
- Angażowanie społeczności
- Kreowanie i umacnianie wizerunku firmowego.


Jak działać skutecznie?
- Zacznij od określenia grupy docelowej i zapoznaj się z jej potrzebami. Przy dobrze dobranym i poznanym targecie oszczędzisz swój czas, aby skupić się tylko na ludziach, którzy mogą zainteresować się danym produktem.
- Następnym krokiem jest dobranie odpowiedniego medium. Wachlarz mediów społecznościowych wciąż się powiększa. Aktualnie jednymi z najbardziej popularnych portali są strony takie jak Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, YouTube, Linkedin i Snapchat. Na podstawie dobranej grupy docelowej musisz wybrać odpowiednią przestrzeń, w której będziesz działać. W każdej z tych aplikacji typ postów będzie się trochę różnił.
- Twórz przyciągające uwagę grafiki, filmy oraz interesujące treści. Korzystaj przy tym z narzędzi, które oferują poszczególne media społecznościowe. W ten sposób będziesz docierać do nowych odbiorców, poszerzając swoją społeczność. Posty powinny być interesujące wizualnie. Wymaga to dokładnego planowania oraz czasu, jednak przy odpowiednio dostosowanych działaniach może znacząco zwiększyć sprzedaż.


Jakie korzyści daje firmie marketing społecznościowy?
Budowanie i utrzymywanie wizerunku marki
Tworząc profil na portalu, możesz kreować swój wizerunek w taki sposób, jaki chcesz, by widzieli Cię odbiorcy. Poprzez odpowiednią narrację działalność firmy staje się jednoznaczna w oczach odbiorcy, a przy tym bliższa.
Tworzenie i umacnianie relacji
Media społecznościowe dają możliwość bezpośredniego kontaktu z użytkownikiem. Przy dobrej komunikacji kształtuje się relacja. Przez to firma zyskuje zaufanie ludzi oraz autentyczność. Interesanci mogą komentować posty, reagować na nie oraz udostępniać, ale także szybko zadawać pytania w wiadomościach prywatnych. Dzięki temu tworzy się społeczność konsumentów.
Zwiększenie zysku
Chociaż media społecznościowe skupiają się bardziej tworzeniu więzi ze społecznością, to wszystkie te działania wpływają na decyzję o zakupie produktu. Odpowiednio prowadzone akcje promocyjne są często kluczowe i pozwalają dotrzeć do wielu użytkowników. Portale takie jak Facebook użytkuje prawie 18 milionów ludzi w Polsce. Potencjał tego typu platform jest ogromny. Skracają one dystans między marką a konsumentem. Dobre opinie o firmie, przemyślane posty, autorskie grafiki oraz kontakt mają znaczący wpływ na zainteresowanie.
Reklama przyjemniejsza niż zwykle
Reklamowanie się w mediach często wymaga zaangażowania również użytkowników. Wartościowy post sprawia, że ludzie posyłają go dalej między sobą. Czasem mamy do czynienia z viralami, czyli filmami lub zdjęciami, które udostępniane są w błyskawicznym tempie przez internautów. To pozwala nam zwiększyć nasze zasięgi.
Autor: Daria Sulich