Psychologia koloru w identyfikacji wizualnej marki

Żyjemy w czasach, w których posiadanie firmy to nie tylko proces sprzedaży produktów czy usług. Jak kolor wpływa na identyfikację marki? Czym jest psychologia koloru? Co wspólnego ma fizyka z kolorem w biznesie? Wyjaśnia Anna Maria Potok, projektant graficzny

Żyjemy w czasach, w których posiadanie firmy to nie tylko proces sprzedaży produktów czy usług. Obecnie otwarcie biznesu to stworzenie pełnej i jasnej idei. To również określenie potrzeb, kreowanie rozwiązań oraz tworzenie wartości, która w sposób przez nas zamierzony kształtuje rzeczywistość. To nieustanny dialog, nie tylko z klientem, ale z każdym odbiorcą, który zetknie się z naszą marką. Jak kolor wpływa na identyfikację marki? Czym jest psychologia koloru? Co wspólnego ma fizyka z kolorem w biznesie? Wyjaśnia Anna Maria Potok, projektant graficzny, artysta plastyk, pedagog.

Fizyka a kolory

Aby działać skutecznie, a przede wszystkim świadomie, warto poznać tajniki kreowania marki oparte nie tylko na wiedzy z zakresu marketingu, ale także psychologii, geografii czy fizyki! Czy te terminy kojarzą się Wam z kolorami? Nie? A powinny! 

Na pewno znajdą się tacy, którzy kwestię wyboru koloru sprowadzą do „ładny” i „brzydki”. W takim podejściu nie ma nic złego, o ile dotyczy wyboru własnej garderoby, jeśli jednak w grę wchodzi identyfikacja wizualna firmy, tylko głupiec może ignorować znaczenie kolorów. Wszak Isaac Newton opisywał ten temat już ponad 300 lat temu. 

Kolor a ciało 

Naukowcy dość zgodnie stwierdzają, że barwy stymulują fizjologiczne, motoryczne i emocjonalne reakcje człowieka. Badania takie jak EEG czy badanie przewodnictwa skórnego wykazują zależność pomiędzy długością fali a pobudzającym efektem danych kolorów. Te o długiej fali, np. czerwony czy żółty wykazują działanie aktywizujące. Długotrwałe wpatrywanie się w kolor czerwony podnosi puls, ciśnienie krwi i szybkość oddechu. 

Według przeprowadzonych badań w pokoju z czerwonym oświetleniem reakcje człowieka są o 12% szybsze! Kolory o krótkiej fali, takie jak niebieski czy zielony wykazują odwrotne, uspokajające i wyciszające działanie

Psychologia koloru

Nasze umysły przez całe życie starają się porządkować odbierane przez nas informacje. Tworzą sieć powiązań i skojarzeń. To dlatego usłyszana przez nas w radiu znajoma piosenka może poprawić nam humor, a zapach tuńczyka przypomnieć o zatruciu pokarmowym sprzed 15 lat. Trudno więc się dziwić, że kolory wpływają na nas w sposób emocjonalny oraz że podświadomie odczytujemy ich symboliczne znaczenie. Sprawdźmy, co za ich sprawą możemy wyrazić. 

Czerwony to kolor bardzo emocjonalny, pobudzający, „gorący”. Budzi skojarzenia z miłością, romantyzmem, posiada także duży ładunek erotyczny. Równocześnie jest to też kolor krwi, ostrzeżenia i niebezpieczeństwa. Podnosi ciśnienie, więc odbierany jest jako kolor dynamiczny, stąd często pojawia się w świecie sportu, motoryzacji czy gier. 

Żółty to kolor cytrusów, słońca, stymulacji. Kojarzony jest z radością, dobrą zabawą i bystrością. Jego użycie nada Twojej marce radosny charakter, da też poczucie bliskości i prostoty, wysyła komunikat „z nami jest łatwo, jesteśmy dla Ciebie”. 

psychologia koloru Anna Potok

Niebieski ze względu na swoje uspokajające działanie reprezentuje stałość, rzetelność, lojalność. Jest to kolor kojarzony z edukacją oraz wiarą. Jasny może budzić skojarzenia z wodą, powietrzem, czystością, granat natomiast dominuje branże takie jak bankowość czy elektronika. Nigdy jednak nie łączmy go z jedzeniem, ponieważ obniża apetyt! 

Zieleń to kolor natury oraz równowagi, jest powszechnie uważany za kolor nadziei, płodności, balansu. Użyty w identyfikacji wizualnej podkreśla „nieszkodliwość”, naturalność i harmonię. Często pojawia się przy produktach BIO i EKO. Zwracaj jednak uwagę na jego odcień, gdyż kolory khaki budzą skojarzenia militarne. 

Czarny to poważny kolor i tak też jest odczytywany. Choć czerń może kojarzyć się z zagrożeniem lub śmiercią, w marketingu symbolizuje luksus, solidność i elegancję. To kolor indywidualistów i profesjonalistów, prestiżowy i ponadczasowy. W zestawieniu z innymi kolorami wzmacnia kontrast, a co za tym idzie poczucie mocy i pewności siebie. 

Łączone kolory

Łącząc gorącą czerwień z radosną żółcią, uzyskamy pomarańcz będący naprawdę energetyczną mieszanką. To kolor mocno stymulujący, pobudza apetyt i dodaje energii. Symbolizuje bystrość i intelekt. Często kojarzony jest z dobrą okazją cenową. Może skłaniać do impulsywnych reakcji, gwałtowności, chęci rywalizacji, ale też zachęcać do aktywności.

Kolor a kod kulturowy 

Musimy pamiętać, że nasze odczucia mają także podłoże kulturowe, dlatego przy wyborze kolorów dla naszego biznesu niezbędne jest skupienie się na jego odbiorcy. Konteksty kolorów zmieniają się np. w zależności od położenia geograficznego. Ciepłe barwy są dużo bardziej atrakcyjne dla mieszkańców krajów położonych na północy, gdzie występują deficyty światła i ciepła niż dla społeczności żyjących bliżej równika. 

Kolor biały dla nas symbolizuje czystość i elegancję, w Indiach natomiast przynosi nieszczęście. 

W USA kolor zielony powszechnie kojarzony jest z pieniędzmi (zielony kolor dolara). W krajach natomiast, gdzie banknoty mają inne kolory, taki schemat nie występuje. 

Czy dla Twojego biznesu jest już gotowe miejsce na kole barw? psychologia koloru

I tak i nie. Stworzenie identyfikacji zgodnej z kolorystycznymi kodami kulturowymi na pewno sprawi, że klient łatwo skojarzy nas z daną branżą lub ideą. To wartość, która dla nas pracuje, określa nas i promuje. Sprawia jednak, że wpisujemy się w pewien schemat i stajemy się mniej rozpoznawalni na tle grupy. Możemy zatem nie wchodzić w tę kodyfikację i postawić na kolor, który w grupie marek z naszej branży będzie unikatowy. To jednak wymaga od nas działań, które pozwolą stworzyć nowe, trwałe skojarzenia w świadomości odbiorcy. 

Ostateczna decyzja zawsze należy do Ciebie, mam jednak nadzieję, że powyższe informacje pozwolą Ci podjąć ją w sposób świadomy i ułatwią dalsze zarządzanie marką. 


Artykuł partnerki autorstwa:

http://www.projektygraficzne.com.pl/
Anna Maria Potok, projektant graficzny, artysta plastyk, pedagog

portal biznesowy

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Niezbędne
Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Niezbędne
Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Niezbędne
Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.

KONTAKT

Redakcja

Business Intelligence

Wydawca

Marshal Academy Sp. z o.o

Zapisz się do newslettera

Headline

Never Miss A Story

Get our Weekly recap with the latest news, articles and resources.