Mowa niewerbalna najważniejszym elementem autoprezentacji

mowa niewerbalna autoprezentacja szkolenie
W jaki sposób poprawić swoją autoprezentację? Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie? Czym jest mowa niewerbalna? | Zapraszamy na szkolenie z autoprezentacji

“Jak cię widzą, tak cię piszą” – stwierdzenie to od wieków nie traci na swej prawdziwości. Sposób, w jaki się prezentujesz, definiuje to, jak postrzegają Cię inni. Ma na to wpływ nie tylko wygląd, ale również wiele innych, czasem drobnych czynników zewnętrznych. To właśnie nieraz te “drobnostki” rujnują Twój przekaz, pomimo że Twoje słowa są na najwyższym poziomie merytorycznym. W jaki sposób poprawić swoją autoprezentację? Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie? Czym jest mowa niewerbalna?

Mowa niewerbalna kluczem do sukcesu

W komunikacji międzyludzkiej możemy wyróżnić dwa pojęcia — mowy werbalnej oraz mowy niewerbalnej. Mowa werbalna to inaczej porozumiewanie się za pomocą słów. Mogą być to komunikaty przekazywane ustnie, jak i również napisane przez nas. Z kolei mowa niewerbalna bywa nieco bardziej złożoną formą porozumiewania się. Jest to zbiór wszystkich zachowań i czynników towarzyszących nam w tak zwanym akcie komunikacji. Są one uzupełnieniem do treści, które przekazujemy podczas mówienia. Na odbiór wypowiedzi ma wpływ autoprezentacja, czyli:

  • Wygląd i ubiór
  • Postawa ciała
  • Mimika twarzy
  • Gestykulacja
  • Parajęzyk (cechy wokalne np. ton głosu oraz inferencje wokalne, czyli tzw. wypełniacze takie jak “yyy…, eee…”
  • Dotyk i kontakt fizyczny
  • Chronemika 
  • Elementy otoczenia

Jak dobrze się prezentować?

Można wyróżnić kilka niezawodnych rad, które sprawią, że nasza autoprezentacja będzie skuteczniejsza:

Zadbaj o postawę ciała

Twoja postawa zdradza to jak się czujesz. Jest kluczowa, abyś wyglądał na pewnego siebie. Stań tak, abyś był wyprostowany i stanowczy. Twoje ciało niech będzie skierowane w kierunku rozmówcy. Staraj się nie splatać rąk przed sobą, ponieważ to może negować otwartość wobec drugiego człowieka.

Ubierz się stosownie do sytuacji

Odpowiedni, schludny ubiór dobrze świadczy o człowieku. Wyraża również szacunek do wydarzenia oraz jego uczestników.

Zachowaj kontakt wzrokowy

Uciekanie wzrokiem podczas rozmowy może świadczyć, że czujesz się niepewnie. Patrzenie w oczy sprawia, że budujesz głębszą więź z ludźmi oraz przekonuje do szczerości twoich intencji.

mowa niewerbalna <a href="https://pl.freepik.com/darmowe-zdjecie/znana-z-nowego-pracownika_865764.htm#page=6&query=rozmowa%20biznesowa&position=9&from_view=search&track=ais">Obraz autorstwa pressfoto</a> na Freepik

Uwierz w moc uśmiechu

Uśmiechanie się sprawia, że rozmowa staje się przyjemniejsza. Jesteśmy wtedy odbierani jako osoby otwarte, z którymi miło wymienić słowo. Bywa zaraźliwy i czasem potrafi zdziałać cuda.

Wysławiaj się precyzyjnie

Przemyśl swoją wypowiedź. Wcześniejsze przygotowanie się do rozmowy zdecydowanie ułatwia Twoją autoprezentację, a przy okazji zmniejsza stres. Podczas wystąpienia staraj się mówić wolno i wyraźnie, aby bez problemu zostać zrozumianym.

Nie spóźniaj się

Pamiętaj, że punktualność jest traktowana jako zaleta. Wyraża ona twoje zaangażowanie oraz szacunek wobec innych. Spóźnialstwo sprawia, że pozytywne pierwsze wrażenie zostaje poddane wątpliwościom. Przedstawienie swojego dobrego wizerunku staje się wtedy o wiele trudniejsze.

Bądź sobą

Zachowuj się naturalnie i nikogo nie udawaj. W ten sposób będziesz bardziej wiarygodny.

Dlaczego warto zadbać o swoją autoprezentację?

Umiejętność przedstawiania siebie w korzystnym świetle bywa kluczowe zarówno w relacjach biznesowych, jak i prywatnych. Dzięki niej potrafimy nawiązywać przydatne dla nas kontakty, które mogą zaowocować w przyszłości. Dbajmy o nasz wizerunek, aby nie zaprzepaścić swojego potencjału. Czasem nieumiejętna autoprezentacja przekreśla wymarzone cele.

Przyjdź na szkolenie z autoprezentacji

Bądźmy świadomi, że ciało jest naszą wizytówką, dlatego powinniśmy poświęcać mu szczególną uwagę. Ćwiczenie odpowiedniej prezencji jest szczególnie niezbędne w budowaniu marki osobistej.

Autor: Daria Sulich

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Niezbędne
Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Niezbędne
Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Niezbędne
Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.

KONTAKT

Redakcja

Business Intelligence

Wydawca

Marshal Academy Sp. z o.o

Zapisz się do newslettera

Headline

Never Miss A Story

Get our Weekly recap with the latest news, articles and resources.