W czym do pracy – ABC wizerunku biznesowego

Biel, niebieski, szarość? A może beż, pudrowy róż lub zieleń? Jakie kolory i jakie fasony są odpowiednie w wizerunku biznesowym?

Wizerunku biznesowego można się nauczyć. Jest on bardzo ważny w procesie budowania marki. To, jak przyjdziemy ubrani na spotkanie biznesowe, w dużej mierze może wpłynąć na powodzenie naszych działań. Zanim zaczniemy dialog, rozmówca na nas patrzy. To, co zobaczy, pozwoli mu wyrobić sobie wstępną opinię o nas i już na początku możemy sporo zyskać lub stracić. Dlatego dobrze jest znać i stosować kilka zasad wizerunku biznesowego. Jakich? Zobaczcie sami!

Kolory w biznesie

Kolory biznesowe można podzielić na podstawowe oraz dodatkowe. Kolory podstawowe to biel, odcienie niebieskiego oraz odcienie szarości. Każdy kolor ma ukryte znaczenie i coś symbolizuje:

  • Biel to czystość i elegancja;
  • Niebieski to zaufanie i harmonia;
  • Szarość to stabilizacja i spokój.

Ważne jest, aby w stroju biznesowym wyglądać i czuć się dobrze. Jeżeli nie lubimy lub źle się czujemy w którymś z powyższych kolorów, możemy zamiennie używać:

  • Beżu, który do stroju biznesowego wprowadza nastrój spokoju i zaufania;
  • Pudrowego różu, który pobudza do działania;
  • Zieleni, czyli koloru spokoju i odpoczynku.

W strojach biznesowych zielony polecany jest raczej jako dodatek. Jeśli już zdecydujemy się na zakup odzieży w tym kolorze, niech będzie to mocny, witalny odcień. Niestety niektóre tonacje mogą uczynić naszą twarz zmęczoną.

Ostrożnie z brązem – kolor ten nadal bywa kojarzony z ubóstwem i brązowe stroje biznesowe mogą wywierać niekorzystne wrażenie.

Całkiem inaczej w biznesie traktujemy kolory: czerwony, czarny i purpurowy.

Czerwony to władza i energia. Dla osób na wysokich stanowiskach polecany jest jako kolor większych elementów garderoby. Członkowie zespołu mogą stosować go jako dodatek, który ożywi strój.

Czarny symbolizuje wiedzę i powagę. W biznesie to kolor wieczoru i wkładamy go po godzinie 18:00. Wyjątek stanowią tu znowu osoby zajmujące bardzo wysokie stanowiska.

Purpurowy jest bardzo ciekawym kolorem w biznesie i symbolizuje luksus. W czasach, gdy barwniki były pozyskiwane z naturalnych źródeł (wydzielany był przez ślimaki z odmiany Murex), proces ten był skomplikowany i drogi, dlatego na materiały w kolorze purpury stać było tylko najbogatszych.

Dobierając kolorystykę stroju biznesowego, warto zwrócić uwagę na to, czy jest ona twarzowa, jeśli chodzi o bluzki, koszule, żakiety i marynarki. Warto dobrać je zgodnie z typem urody.

Fasony strojów biznesowych w wizerunku biznesowym

Podstawowy kobiecy strój biznesowy to kostium lub spodnium z bluzką oraz sukienki i garsonki. Męski z kolei to garnitur. Przy dobieraniu tych strojów należy zwrócić uwagę na rozmiar i fason ubioru. W strojach biznesowych najlepiej sprawdza się styl klasyczny, czyli prostota i elegancja. Co ważne, klasyczne ubiory przydatne są nie tylko w biznesie – sprawdzają się praktycznie w każdej sytuacji, może z wyjątkiem górskich wycieczek i imprez sportowych. Spódnice i sukienki biznesowe to najczęściej fasony ołówkowe, proste z fałdem lub rozcięciem, rzadziej rozszerzane dołem, choć i one dobrze wyglądają w biznesowym looku. Jeżeli decydujemy się na spódnicę lub sukienkę z rozcięciem, to lepiej, aby było ono z tyłu, a nie z boku – unikniemy pokazywania połowy uda przy siadaniu. Bardzo dużą rolę odgrywa długość spódnic i sukienek. Powinna sięgać przynajmniej do kolana. Najlepsza to długość 5-7 cm za kolano. Biznesowe spodnie mają prosty lub zwężający się ku dołowi krój nogawki. Rzadziej spotyka się spodnie rozszerzane, choć optycznie stanowią one ciekawy zestaw z krótkim żakietem. Bluzki to klasyki o kroju koszuli lub delikatne topy. Zarówno bluzki, jak i sukienki mogą mieć długie lub krótkie rękawy i można je wtedy nosić bez żakietu czy delikatnego sweterka. Wierzchnie okrycie jest natomiast obowiązkowe przy bluzkach i sukienkach bez rękawów. Żakiety biznesowe są prosto krojone i zamiennie mogą być nazywane marynarkami.

Ubrania biznesowe to zazwyczaj ubrania gładkie. Czasami można sobie pozwolić na wzory, jednak nie powinny być to kwiatuszki, szerokie paski ani wielka krata. Zarówno u kobiet jak i mężczyzn baczną uwagę zwracamy na rozmiar odzieży. Ubrania nie mogą być za ciasne z wiadomych względów, ale za obszerne dodadzą kilogramów i sylwetka będzie w nich wyglądać przyciężko, co nie robi dobrego wrażenia. Ostatnim elementem stroju biznesowego są buty. Buty biznesowe to zawsze buty zamknięte. Dla pań czółenka na obcasie do 7 cm lub eleganckie półbuty do spodni. U panów to zawsze buty garniturowe, sznurowane lub wsuwane. Jeżeli panuje zimniejsza pogoda warto mieć w biurze uniwersalne buty na zmianę.

Dodatki do stroju biznesowego dla lepszego wizerunku biznesowego

Dodatki są bardzo ważną częścią każdego stroju, także biznesowego. U kobiet należą do nich: biżuteria, apaszki i szale oraz torebki. U panów krawaty, zegarki, teczki. Jeśli chodzi o biżuterię, nie powinno się jej nosić w nadmiarze. W pracy unikamy wiszących długich kolczyków oraz brzęczących bransoletek. Do stroju biznesowego nie powinno się wkładać więcej niż dwie sztuki biżuterii. Apaszki, chustki i szale w mocnych kolorach dodają nam energii i wkładając taki akcent np. na rozmowę o pracę, zapadamy w pamięć swojemu rozmówcy. Jeżeli zakładamy apaszkę lub szalik, rezygnujemy z naszyjnika. Torby i teczki biznesowe to takie, w których zmieszczą się zarówno dokumenty, jak i rzeczy codziennego użytku.

Czy wiesz, że…?
W dress codzie biznesowym istnieje tzw. Casual Friday? To dzień, gdy nasz strój może być bardziej na luzie. Możemy wtedy założyć jeansy lub sukienkę w kwiatki. Pamiętajmy jednak, żeby jeansy nie były poprzecierane i nie miały tak modnych obecnie dziur. Znakomicie nada się na taki dzień tzw. styl sportowej elegancji.

Niezależnie od tego, jaki styl ubierania się do pracy lubimy i jaki jest dzień tygodnia, jesteśmy wizytówką naszego biznesu i od naszego wizerunku wiele zależy. Pamiętajmy o tym również przy pracy zdalnej. To nadal jest nasza praca, a nasz wizerunek online ma takie samo znaczenia, jak ten w realu.

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Niezbędne
Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Niezbędne
Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Niezbędne
Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.

KONTAKT

Redakcja

Business Intelligence

Wydawca

Marshal Academy Sp. z o.o

Zapisz się do newslettera

Headline

Never Miss A Story

Get our Weekly recap with the latest news, articles and resources.