Wspieramy w sieci

Wywiad z Dorotą Czekaj, Założycielką i Wiceprezeską Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet, współzałożycielką funduszu VC Black Swan.

Wywiad z Dorotą Czekaj, Założycielką i Wiceprezeską Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet, współzałożycielką funduszu VC Black Swan. Rozmawia Elżbieta Jachymczak, Redaktor naczelna Business Intelligence

fot. Leszek Holf Zych

Dorota, bardzo dziękuję za przyjęcia zaproszenia do rozmowy na temat wspierania przedsiębiorczości kobiet. Jesteś Założycielką i Wiceprezeską Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet oraz współzałożycielką funduszu VC Black Swan. W jaki sposób Fundacja wspiera przedsiębiorcze kobiety?

Udział kobiet w biznesie rośnie, ale wciąż daleko mu do poziomu zaangażowania mężczyzn. W Polsce, chociaż na tle Europy wypadamy całkiem dobrze, tylko co trzecią firmę prowadzi kobieta. Dlatego cieszy nas rosnące zainteresowanie, nawet wśród bardzo młodych pań, zakładaniem własnego biznesu. Ale wielu z nich brakuje odwagi i wsparcia oraz wiedzy i doświadczenia, jak to zrobić, żeby osiągnąć wymarzony sukces.

Mimo iż biznes „nie ma płci” kobiety mają pewne specyficzne bariery na drodze do własnego biznesu. Wbrew temu, co się często powtarza, to nie brak dostępu do kapitału i biurokracja krępują nas najbardziej, ale pewne bariery psychologiczne tkwiące w nas samych. Brak wiary we własne siły, brak wsparcia najbliższego otoczenia, brak wiedzy i pomysłu – to jedne z przeszkód wysuwających się na pierwszy plan.

Aby odpowiedzieć na społeczną potrzebę stworzenia platformy współpracy kobiet w biznesie wraz z Kasia Wierzbowską, założyłyśmy Fundację Przedsiębiorczości Kobiet, która powołała do życia Sieć Przedsiębiorczych Kobiet.

Od 7 lat, z sukcesem, pomagamy budzić przedsiębiorczość wśród kobiet. Wspieramy je merytoryczną wiedzą oraz doświadczeniem, jakie mogą zdobywać inspirując się na wzajem. Uczymy budowania sieci kontaktów oraz dajemy możliwość rozmowy z paniami, które już są w biznesie. Widzimy ogromną gotowość i zainteresowanie ze strony doświadczonych bizneswoman do włączania się w działania jako mentorki i dzielenia swoja wiedzą.

W czasie pandemii zorganizowałyście w Fundacji akcję #wspieramywsieci. Czy możesz o niej opowiedzieć?

Gdy tylko okazało się, że z powodu pandemii nie możemy spotykać się na żywo, postanowiłyśmy przenieść nasze działania do sieci i pozostać w kontakcie online. Chciałyśmy być blisko naszej społeczności i zachęcać do utrzymywania kontaktów społecznych, które szczególnie, w tym trudnym czasie, były jeszcze bardziej potrzebne. Zachęcałyśmy do aktywności w sieci, kontaktów w mediach społecznościowych, łączności na czatach, w aplikacjach – po prostu do bycia razem i wspierania się!

To co my, Sieć Przedsiębiorczych Kobiet, mogłyśmy zrobić, to zaoferować naszą wiedzę, doświadczenie, kontakty do naszych mentorek. Zainicjowałyśmy ogólnopolską akcję #wspieramywsieci, w której jest miejsce dla wszystkich, którym los przedsiębiorczyń i przedsiębiorców nie jest obojętny. Dzisiaj dla nich każde wsparcie jest ważne. Wierzymy, że drobne gesty niosą bezcenną pomoc.

Poprzez inicjatywę #wspieramywsieci chcemy inspirować i aktywizować do działania. Chcemy przedstawić, jak możemy wspierać nawzajem swoje biznesy. Pokazać, jak reagować na biznesową rzeczywistość i wprowadzać zmiany w swojej firmie. Namówić Was, do śmiałego proszenia o pomoc, ale też do przyjmowania wsparcia od innych.

Fundacja jest organizatorem programu akceleracyjnego Biznes w Kobiecych Rękach. Jakie korzyści płyną z uczestnictwa w tym programie?

Flagowym programem jest program akceleracyjny dla kobiet „Biznes w kobiecych rękach”. Celem programu jest wsparcie kobiet, które mają pomysł na biznes i chcą zacząć pracę na własny rachunek. W jego skład wchodzą warsztaty i szkolenia na temat prowadzenia firmy, mentoring biznesowy, czyli indywidualne spotkania z kobietami, które odniosły sukces w biznesie oraz networking umożliwiający nawiązywanie kontaktów biznesowych.

Program szczyci się wysoką skutecznością i bardzo wysokim wskaźnikiem przeżywalności firm. W sześciu edycjach wzięło udział 335 kobiet, z czego aż̇ 257 założyło własne firmy. Dzięki wsparciu otrzymanemu w programie, współpracy biznesowej nawiązanej między uczestniczkami oraz sieciowaniu obserwujemy ponad 80-procentową przeżywalność́ firm po pierwszym roku ich działalności.

Zgadzam się, że program akceleracyjny „Biznes w Kobiecych Rękach” jest rewelacyjny. Sama jestem jego absolwentką. A jakie jeszcze inne działania SPK wspierają kobiece biznesy?

Nasze działania zaczęłyśmy od budowania kobiecej społeczności skupionej wokół fanpaga i grup na Facebooku. Potem postanowiłyśmy, że nasza społeczność powinna się spotykać nie tylko wirtualnie. Tak powstały formaty naszych wydarzeń: Śniadania, Sesje storytellingu: Be The Change, Konferencje, a także Debaty. Równolegle rozwijałyśmy autorskie programy: Biznes w Kobiecych Rękach, SkillShare i Make The Change, czy najnowszy NEXT- program akceleracyjny dla kobiecych startupów gotowych na skalowanie i zdobywanie rynków zagranicznych, który właśnie się rozpoczął. Naturalną konsekwencją naszych dotychczasowych działań jest łączenie founderek i inwestorek w Funduszu VC Black Swan, jedynym na polskim rynku zarządzanym wyłącznie przez kobiety.

Przy Sieci Przedsiębiorczych Kobiet i Funduszu VC działa tez Klub Black Swan Prestige. Celem Klubu jest stworzenie ekskluzywnej społeczności spełnionych kobiet-liderek oraz rozwój, edukacja i sieciowanie w gronie kobiet sukcesu. Szczególną uwagę przywiązujemy do edukacji finansowej, zwłaszcza w obszarze inwestowania w start-upy.

Black Swan Prestige to elitarny Klub dla kobiet, otwartych na nowe wyzwania i rozwój. W ramach programu Klubu łączymy biznes z kulturą, bowiem ten związek jest nam szczególnie bliski.

Czy kobiety w biznesie są lepszymi liderami niż mężczyźni?

Zarówno kobiety jak i mężczyźni mogą być świetnymi liderami. Jak pokazują badania kobiety na stanowiskach kierowniczych w niczym nie ustępują mężczyznom pełniącym podobne funkcje.

Kobiety z natury są bardziej empatyczne i wrażliwe co pozwala im na lepsze zrozumienie oraz motywowanie członków zespołu, dzięki czemu stają się faktycznymi team leaderami.  Kobiety z szefowaniem radzą sobie nierzadko dużo lepiej od mężczyzn. Jesteśmy rozważniejsze, kalkulujemy ryzyko, lepiej zarządzamy zespołami, bo posiadamy więcej umiejętności miękkich.

W Polsce nie jest łatwo być kobietą sukcesu. Zarabiamy mniej niż mężczyźni na analogicznych stanowiskach. To oni piastują większość ważnych stanowisk w firmach. Kobiety nieustannie muszą udowadniać swoją wartość, mężczyzn ceni się bezwarunkowo.

Na szczęście są kobiety, które wyłamują się poza ten schemat. Kobiety, które swoją tytaniczną pracą, determinacją i odniesionym sukcesem udowodniły, że w świecie wielkiego biznesu nie tylko dorównują panom, ale niejednokrotnie ich wyprzedzają.

Co myślisz o świadomym budowaniu marki osobistej jako jednym z elementów do wspierania własnego biznesu?

Uważam, że w silna marka osobista, czyli tzw. personal branding, ma w dzisiejszym świecie coraz większe znaczenie. Świadomy, dobrze przemyślany i dokładnie zaplanowany proces budowania i zarządzania własnym wizerunkiem zawodowym oraz karierą, a także życiem osobistym przekłada się na rozpoznawalność i wymierny rezultat biznesowy.

Silna marka osobista potrzebna jest każdemu, kto rozwija swój własny biznes, gdyż dzięki niej łatwiej dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych odbiorców, klientów, fanów, a także zwiększyć wartość swoich usług.

W jaki sposób mentoring wspiera przedsiębiorcze kobiety w prowadzeniu biznesu?

Dużym powodzeniem wśród początkujących przedsiębiorczyń cieszy się mentoring, czyli indywidualne wsparcie doświadczonej osoby, która może pochwalić się sukcesami w biznesie. Wiemy, że wsparcie kogoś bardziej doświadczonego na początku bardzo dużo daje. Dzięki mentoringowi ścieżka rozwoju staje się dużo szybsza. Zyskują również same mentorki, które doceniają fakt, że mogą z kimś podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem, a zdarza się, że i one same zyskują. Bo mentoring to relacja dwustronna.

Wsparcie okazane osobie, która jest na początku swojej drogi biznesowej, to jeden z najważniejszych czynników powodzenia jej przedsięwzięcia. Moc okazanego wsparcia uruchamia przedsiębiorczynie do działania. Daje energię do pokonywania trudności. Potwierdzają to absolwentki naszych programów akceleracyjnych oraz badania. Ponad połowa (58%)* badanych właścicieli start-upów uważa, że największy wpływ na rozwój ich biznesu miały indywidualne sesje z  Mentorką lub Mentorem.

* Polskie Startupy. Raport 2018, Fundacja Startup Poland

Jak widzisz przeszłość e-commerce?

W dobie ostatnich wydarzeń na świecie, sprzedaż online zanotowała bardzo dynamiczny wzrost. Firmy, które rozwijały e-commerce nie tylko przetrwały czas izolacji w związku z pandemią, ale nawet uzyskały ogromne wzrosty sprzedaży. Sytuacja pokazała też, że wiele nowych branż i usług może być “e-” i skutecznie mogą sprzedawać w sieci. Mimo, że stopniowo będą uwalniane restrykcje, a galerie handlowe i sklepy będą otwarte, wirus pozostanie z nami i na stałe wpłynie na nasze zachowania. Będziemy zapewne chętniej korzystać z zakupów w sieci.

Z całą pewnością wielu klientów przyzwyczajonych do tradycyjnych form handlu zmieni swoje zwyczaje zakupowe na korzyść e-commerce, co już częściowo widać w pozytywnej dynamice tego kanału.

Jedynym zagrożeniem, jakie może się pojawić są skutki spowolnienia gospodarczego: wzrost bezrobocia i utrata pracy, które w konsekwencji mogą oznaczać mniej pieniędzy przeznaczonych na konsumpcję i zakupy.

Czy uważasz, że biznes zostanie już w sieci?

Koronawirus pokazał, że digitalizacja to nie fantazja, a konieczność. W dobie kryzysu poradzą sobie najlepiej ci, którzy w swoich strategiach postawili na automatyzację czy sprzedaż online.

Z pewnością na znaczeniu zyskała i będzie zyskiwać zdalna obsługa klienta.

Czym dla Ciebie jest wsparcie w biznesie?

Bardzo wierzę w solidarność kobiet i bardzo bym chciała, żeby idea wzajemnego pomagania sobie, kobiecego wsparcia w biznesie była coraz powszechniejsza. Jestem przekonana, że każda kobieta może wziąć sprawy w swoje ręce. Bo tak właśnie rozumiemy słowo „przedsiębiorczość” – jako kierowanie własnym losem, zarówno w sferze zawodowej, jak i życiowej. Czuję, że robimy coś wartościowego, co przynosi konkretne korzyści dla kobiet. Mamy świetny zespół i tworzymy prężną organizację, która jest opiniotwórcza i rozpoznawalna. Naszą misją jest, aby kobiety były sprawcze, samostanowiące i niezależne finansowo, dlatego kompleksowo wspieramy przedsiębiorczość kobiet. Zapraszam serdecznie do dołączenia do Sieci, razem możemy zdziałać więcej!

Książka „69 Biznesowych Porad dla Przedsiębiorczych Kobiet” autorstwa Elżbiety Jachymczak, dwumiesięcznik Business Intelligence, prowadzony przez red. Elżbietę Jachymczak oraz Akademia Kobiecej Przedsiębiorczości powstały w ramach programu akceleracyjnego „Biznes w Kobiecych Rękach”. Zachęcamy do udziału w kolejnych edycjach tego programu oraz do lektury książki, która objęta została Patronatem przez Sieć Przedsiębiorczych Kobiet.

KONTAKT

Redakcja

Business Intelligence

Wydawca

Marshal Academy Sp. z o.o

Zapisz się do newslettera

Headline

Never Miss A Story

Get our Weekly recap with the latest news, articles and resources.