Wiele osób błędnie interpretuje wyrażenie “marka osobista”. Niektórzy utożsamiają ją z określeniem “popularność”. Tymczasem jest to pojęcie bardziej złożone niż sława i rozpoznawalność w mediach społecznościowych. Można mieć bowiem świetnie rozwiniętą markę osobistą, która funkcjonuje w znakomity sposób, a nie bić przy tym rekordów obserwujących czy polubień. Personal branding niesie za sobą wiele korzyści dla nas oraz naszej działalności. W obecnych czasach jest podstawowym elementem rozwojowym firmy. Jak skutecznie budować markę osobistą?
Czym w ogóle jest personal branding?
Personal branding jest to jedna ze strategii marketingowych, która pozwala na zbudowanie oraz przedstawienie odbiorcom spójnego wizerunku. Dotyczy ono każdego z nas niezależnie od wieku czy rodzaju działalności. Jest to niezbędny element autopromocji, który pomaga nam wzmocnić naszą pozycję na rynku. Możemy również określić to pojęcie jako zestaw działań wpływających na pozytywną reputację wśród grupy docelowej i nie tylko.
Jak wygląda proces budowania marki?
- Dowiedz się, kim jesteś oraz jakie są twoje cele.
- Określ swoje możliwości i zastanów się, co możesz zrobić, aby osiągnąć wyznaczone cele.
- Odpowiedz sobie na pytanie, jak zamierzam to zrobić?
- Pomyśl o budowaniu marki dzięki mediom.
- Po dokładnej analizie rozpocznij działanie.
- Obserwuj efekty swoich działań oraz buduj dalszy plan postępowania.
Jak weryfikować swoje cele?
Warto przy tym skorzystać z modelu SMART. Pomaga on precyzyjnie obrać intencje. Po rozwinięciu tego skrótu dowiadujemy się, że nasz cel powinien być:
- Specific – skonkretyzowany
- Measurable – mierzalny
- Achievable – osiągalny
- Relevant – istotny, trafny
- Time-bound – określony w czasie
Jak dokładnie rozumieć te poszczególne składniki?
S jak specific
Twój cel powinien być konkretny i przejrzysty dla wszystkich niezależnie od tego czy pracujesz sam, czy w zespole. Odrzucając ogólniki, nie pozostawiamy miejsca na niedomówienia. Tylko szczegółowe sprecyzowanie dążeń niweluje błędne interpretacje.
M jak measurable
Powinniśmy obierać cel w taki sposób, abyśmy byli w stanie zmierzyć postęp prac nad jego realizacją. Musimy mieć świadomość, o progresie w działaniu oraz tym kiedy intencje zostaną osiągnięte.
A jak achievable
Przede wszystkim zamiary powinny być osiągalne, czyli możliwe do spełnienia przez nas. Nawet najdokładniej omówiony plan działań, który nie jest w zasięgu naszych możliwości, odniesie klęskę. Nie może on być zbyt ambitny i abstrakcyjny, ponieważ niepowodzenia mają demotywujący wpływ. Nie należy również wybierać zbyt mało ambitnych intencji, bo to z kolei utrudnia nasz rozwój.
R jak relevant
Istotność oznacza tu, że nasze działania powinny dawać nam określone wartości bądź korzyści. Musimy odpowiedzieć sobie przy tym na pytanie: co da nam osiągnięcie celu, do którego pragniemy dążyć?
T jak time-bound
Posiadanie deadline-u jest niezwykle ważne podczas planowania. Harmonogram pozwala na dokładne osadzenie w czasie działań, a przy tym do większej mobilizacji. Pomaga on znacząco mierzyć nasz postęp.
Jak skutecznie budować markę osobistą w praktyce?
Skup się na tym, z czego chcesz być znany.
Wybierz sobie jedną rzecz, w której chciałbyś się rozwinąć. Identyfikacja tego kim jesteś i co chcesz przekazać, znacznie pomoże ci tworzeniu i realizacji celów. Zastanów się, co chcesz zaoferować innym oraz co wyróżnia cię na tle konkurencji.
Dziel się swoją wiedzą
Pisz i mów o tym, w czym jesteś dobry. Ludzie będą do ciebie przychodzić, aby zaczerpnąć informacji. Bycie autorytetem jakiejś dziedzinie niesie za sobą korzyści.
Twórz społeczność i dbaj o nią
Określ swoją grupę docelową. To właśnie oni będą odbiorcami twoich treści. Utrzymywanie dobrych relacji ze swoją społecznością jest teraz wyjątkowo ułatwione. Tu z pomocą przychodzi marketing społecznościowy.
Zwróć uwagę na swoją autoprezentację
Dotyczy to Twojego ubioru i innych czynników wpływających na spostrzeganie naszej osoby. Dbaj o swój wizerunek nie tylko w Internecie, ale również w rzeczywistości.
Nawiązuj kontakty
Poznawanie ludzi sprawia, że nie tylko poszerza się grono twoich znajomych. Zyskujesz okazje na wymianę ciekawych zdań, ale również szanse na lepszy rozwój swojej kariery. Szeroko pojęty networking daje możliwości budowania sieci kontaktów, które pozwalają wspierać swoje biznesy.
Inwestuj w siebie
Kształć się w swojej dziedzinie. Rozwijaj swoje umiejętności komunikacyjne. Zdobądź wiedzę, jak skutecznie prowadzić biznes. Korzystaj z mentoringu. To wszystko sprawi, że będziesz mieć więcej do zaoferowania innym. Przyjedź na Zagrodowy Weekend
Dlaczego warto budować markę osobistą?
Personal branding przede wszystkim wzmacnia twoją pozycję zarówno na rynku pracy jak i osobiście. Przy odpowiednio podjętych krokach możesz zostać ekspertem w swojej branży. Faktem jest też to, że chętniej sięgamy po usługi osób, które wzbudzają w nas pozytywne odczucia oraz są rekomendowani. Dlatego budowanie swojego dobrego wizerunku stanowi ważny punkt na naszej drodze biznesowej. Silna marka wzbudza zaufanie oraz szacunek konsumentów i nie tylko.
Autor: Daria Sulich