W bieżącym roku budżety marketingowe wzrosły z 6,4 proc. do 9,5 proc. całkowitych przychodów polskich przedsiębiorstw. Tylko 8 proc. z tej kwoty przeznaczane jest na optymalizację i SEO. Wśród przedsiębiorców jest ułamek procenta, który realizuje marketing intuicyjny. Na czym polega ten rodzaj marketingu? Kto może uprawiać marketing intuicyjny? Gdzie kończy się strategia, a zaczyna intuicja?
Czym jest marketing intuicyjny?
Ogólnie rzecz biorąc, jak sama nazwa wskazuje, jest to marketing oparty na intuicji. Skoro przyjmuje się, że każdy ją ma, to i każdy powinien ten rodzaj marketingu uprawiać. Otóż jest zupełnie inaczej, ale o tym za chwilę. Zacznijmy od początku.
Podstawowym celem każdego przedsiębiorcy jest maksymalizacja zysków. Można ją osiągnąć na dwa sposoby. Po pierwsze — minimalizować koszty. Drugim rozwiązaniem jest zwiększanie przychodów. Ten drugi sposób jest znacznie lepszy w długiej perspektywie. Prawdę mówiąc, nie znam lepszego. Jednak, aby tego dokonać potrzebne będzie kilka kroków do zrobienia.
Jednym z nich są działania marketingowe, przyczyniające się do zwiększania liczby klientów, którzy finalnie dokonają zakupu. To z kolei przełoży się na wzrost przychodów.
Marketing możemy prowadzić na wiele sposobów. Według badania Gartner 2022 wydatki na marketing w kanałach online wynosiły 56 proc. całości wydatków marketingowych, a na marketing w kanałach offline – 44 proc. Pytacie, a gdzie w tym wszystkim intuicja? No właśnie.
Kto może uprawiać marketing intuicyjny?
Tylko 1,5% mieszkańców Ziemi zalicza się do geniuszy, czyli osób z IQ powyżej 148. Intuicja to dar. Mówi się, że praktycznie każda kobieta ma ją wrodzoną. Prawda jest taka, że każdy z nas ją posiada. Choć nie każdy ma aż tak wykształconą. Marketing intuicyjny uprawiają geniusze. Osoby bardzo kreatywne, zdolne, obdarzone wieloma talentami i niezwykłą intuicją. Każdy, kto prowadzi firmę, wie, jak ważny jest marketing.
Jak radzą sobie najlepsi przedsiębiorcy? Podążają za swoją intuicją. Instynktownie wiedzą, co dla ich marki będzie najlepsze. Skąd to wiedzą? Nie wiem. Jednym słowem — wiedzą. Tacy liderzy obdarzeni są bardzo silną osobowością, determinacją, odwagą oraz pełnym zaangażowaniem. O ile mają wizję własnej marki oraz silną wolę, o tyle najważniejsza jest konsekwencja w ich realizacji. Ten zestaw predyspozycji, umiejętności i bogatego doświadczenia powoduje, że nawet najmniejszy szczegół nie umknie ich uwadze.
Gdzie kończy się strategia, a zaczyna intuicja?
Po pierwsze — planować warto, a nawet trzeba. Planowanie zaczyna się od marzeń. Nadając im termin ważności, stają się celami do osiągnięcia. Jednak te marzenia/plany pojawiają się w określonych okolicznościach. To “przypadki”, których nie ma, sprawiają, że coś się wydarza. To z kolei podsuwam nam nowe pomysły na rozwój własnej firmy. Tutaj pojawia się intuicja.
Po drugie — mówi się, że strategia to rzecz święta. Tak, dla tych, którzy potrzebują kierunku działania. Można napisać doskonałą strategię marketingową. Wdrożyć ją w życie. Tylko co stanie się w sytuacji, kiedy czynniki zewnętrzne zmienią całkowicie sposób funkcjonowania firmy. Tak był w marcu 2020 roku, kiedy to z dnia na dzień zostaliśmy zmuszeni do zmiany. Mądrzy liderzy, którzy mają umiejętność dopasowywania się do zmieniających się warunków, wygrali. To ich firmy przetrwały niejeden kryzys.
Po trzecie — kreatywność jest kluczem do sukcesu. Tam, gdzie nie zadziałała strategia, musi pojawić się kreatywność. To najbardziej pożądana kompetencja przyszłości. Tworzenie nowych rozwiązań wynika z szybko zmieniającej się rzeczywistości oraz postępu technologicznego. Rosnąca konkurencja na rynku wymaga od nas kreatywnego i innowacyjnego myślenia.
Autor artykułu
Dziennikarka ekonomiczna, wydawca, redaktor naczelna Business Intelligence. Przedsiębiorczyni. Założycielka i pomysłodawczyni Akademii Kobiecej Przedsiębiorczości. Mentorka biznesu. Autorka książki pt. „69 Biznesowych Porad dla Przedsiębiorczych Kobiet” Wykładowca uniwersytecki. Nauczyciel przedmiotów ekonomicznych, w tym przedsiębiorczości.
Od ponad 17 lat związana z dziennikarstwem, bankowością, polską przedsiębiorczością i edukacją. Z sukcesem prowadzi swój biznes. Jej misją jest dzielenie się wiedzą z tymi, którzy jej potrzebują. Pasjonatka przekazywania wiedzy w sposób praktyczny. Prywatnie miłośniczka porannej kawy.